Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+13
Smurvel
Hgfy
lince
TIGR
Hund
TNT
Matilda_Eli
TheHate
GrönaSpindeln
Sweet_Horse
pitchfork
mitchan
Dessi
17 posters

    Prat om växter

    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 27
    Ort : Sundsvall

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Varg_Tass tor 25 maj 2017, 22:33

    Vill bara säga att alla plantor inte dog utan vissa överlevde. Vad än felet var så hoppas jag det inte kommer tillbaka. Kan ju varit något fel på jorden den gången.
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast tor 25 maj 2017, 22:35

    Vad bra att vissa överlevde! :) vad var det för plantor?
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 27
    Ort : Sundsvall

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Varg_Tass tor 25 maj 2017, 22:49

    Tror det kan ha varit krasse, men helt säker är jag inte
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast lör 03 jun 2017, 19:31

    Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Ialf så ser den för tillfället ganska glad ut,
    annars varierar den kraftigt mellan att se glad och livlig ut till att se torr och döende ut!? oftast är halva växten i en fas och halva i en annan.. kanske så eukalyptusar i kruka i fönster beter sig..
    vad vet jag

    Men de olika "grenarna" växter ju åt samma håll.. så jag tror* jag ställde den åt andra hållet nu så förhoppningsvis "rundar" den till sig igen :)

    * har ungefär sämst bildminne så minns ej hur den stod innan

    Prat om växter - Sida 6 COMPw3S
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast lör 03 jun 2017, 19:39

    Prat om växter - Sida 6 Q0770rU

    Jag köpte förresten den här mysiga krukrosen idag, jag hoppas den kommer trivas i mitt fönster :)

    Har endast suckulenter, vasstrån, havrestrån och en torkad blombukett i mitt fönster annars, så tänkte det kunde vara trevligt med lite levande blommor också
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel sön 04 jun 2017, 07:40

    Varg_Tass skrev:Tror det kan ha varit krasse, men helt säker är jag inte
    Smörgåskrasse eller blomkrasse/slingerkrasse/fjärilskrasse/annan "riktig" krasse? :) Smörgåskrasse möglar väldigt lätt, eftersom den ofta behöver vara mer eller mindre konstant blöt.

    Generellt sett möglar växterna för att de blir för fuktiga, men det finns också andra typer av svampangrepp som kan påminna om mögel i utseendet. Växter har ganska olika krav på hur blöta de vill ha sina blad. De flesta som vill ha det lite fuktigt tycker ändå inte om att ha BLÖTA blad, då riskerar de att mögla.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel sön 04 jun 2017, 07:43

    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Ialf så ser den för tillfället ganska glad ut,
    annars varierar den kraftigt mellan att se glad och livlig ut till att se torr och döende ut!? oftast är halva växten i en fas och halva i en annan.. kanske så eukalyptusar i kruka i fönster beter sig..
    vad vet jag

    Men de olika "grenarna" växter ju åt samma håll.. så jag tror* jag ställde den åt andra hållet nu så förhoppningsvis "rundar" den till sig igen :)

    * har ungefär sämst bildminne så minns ej hur den stod innan

    Prat om växter - Sida 6 COMPw3S
    Åh, vad söt eukalyptus!!! Den ser ut att trivas för tillfället åtminstone. Har du mycket drag vid ditt fönster? Tänker att den delen som får det kallast eventuellt kan börja se mer ledsen ut?

    (PS det var inte meningen att ogilla ditt inlägg, jag skulle gilla det men hamnade fel)
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast mån 21 aug 2017, 21:02

    I år sådde jag ringblommor för första gången och nu förstår jag inte varför jag inte insett förtjusningen av ringblommor förrän nu!?

    De är liksom jättehärliga i färgen och blommar i massor och väldigt länge, de är ätbara så jag kan dekorera tårtor och andra bakverk med dem (vilket tbh var anledningen till att jag sådde dem). De passar jättebra som snittblommor i vasar också och det allra bästa: jag kan göra ringblomsolja att använda till egna egna salvor och hudvårdsprodukter (vilket jag iofs aldrig gjort förut men blivit jättepepp på nu)

    Prat om växter - Sida 6 2beRpSW

    Hurra för ringblommor liksom
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast tis 24 okt 2017, 22:42

    Någon som har några tips på trevliga växter som inte behöver stå i fönster/inte behöver så mycket solljus? :)
    TNT
    TNT
    regnbågspojke


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 117
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 25

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  TNT tor 23 nov 2017, 12:14

    jag köpte en pytteliten benjaminfikus för några veckor sedan och den är så söt !!! har inga bilder rn för suger, men den är typ 2dm hög och har vita kanter på bladen den är jättesöt !!

    vill försöka fokusera på örter igen nu när jag flyttat hem igen, någon som har tips på bra örter som kan användas i läkemedel/teer? :D
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel tor 23 nov 2017, 15:40

    TNT skrev:jag köpte en pytteliten benjaminfikus för några veckor sedan och den är så söt !!! har inga bilder rn för suger, men den är typ 2dm hög och har vita kanter på bladen den är jättesöt !!

    vill försöka fokusera på örter igen nu när jag flyttat hem igen, någon som har tips på bra örter som kan användas i läkemedel/teer?  :D
    Citronmeliss och mynta!
    TNT
    TNT
    regnbågspojke


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 117
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 25

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  TNT fre 24 nov 2017, 00:42

    Smurvel skrev:
    TNT skrev:jag köpte en pytteliten benjaminfikus för några veckor sedan och den är så söt !!! har inga bilder rn för suger, men den är typ 2dm hög och har vita kanter på bladen den är jättesöt !!

    vill försöka fokusera på örter igen nu när jag flyttat hem igen, någon som har tips på bra örter som kan användas i läkemedel/teer?  :D
    Citronmeliss och mynta!
    Tack för tipsen! Skulle dom användas mest i teer eller ""hemläkemedel"", isåfall? :^D
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel fre 24 nov 2017, 10:55

    TNT skrev:
    Smurvel skrev:
    TNT skrev:jag köpte en pytteliten benjaminfikus för några veckor sedan och den är så söt !!! har inga bilder rn för suger, men den är typ 2dm hög och har vita kanter på bladen den är jättesöt !!

    vill försöka fokusera på örter igen nu när jag flyttat hem igen, någon som har tips på bra örter som kan användas i läkemedel/teer?  :D
    Citronmeliss och mynta!
    Tack för tipsen! Skulle dom användas mest i teer eller ""hemläkemedel"", isåfall? :^D
    De går utmärkt att göra te på, men möjligt att de kan ha någon form av naturläkemedelsförmåga också :)
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel fre 24 nov 2017, 19:35

    Koltrast skrev:Någon som har några tips på trevliga växter som inte behöver stå i fönster/inte behöver så mycket solljus? :)
    Det finns lite olika alternativ. Det spontana är ju garderobsblomma, men även gullranka, monstera, ampellilja, dracena och många andra gröna växter trivs bra en bit in i rummet.

    På tal om gröna växter beställde jag just fågelbobräken och fredsgrönska från blomsterlandet (att vänta i butik) på deras black friday rea!!
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 10:01

    Åh plantagen har 30% på orkidéer, jag borde lätt åka dit!!!
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast lör 25 nov 2017, 12:54

    Smurvel skrev:
    Koltrast skrev:Någon som har några tips på trevliga växter som inte behöver stå i fönster/inte behöver så mycket solljus? :)
    Det finns lite olika alternativ. Det spontana är ju garderobsblomma, men även gullranka, monstera, ampellilja, dracena och många andra gröna växter trivs bra en bit in i rummet.

    På tal om gröna växter beställde jag just fågelbobräken och fredsgrönska från blomsterlandet (att vänta i butik) på deras black friday rea!!

    Åh tack för tipsen, så många fina spännande växter! :)

    Oj vad roligt, grattis till fynden! :)
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast lör 25 nov 2017, 13:08

    TNT skrev:jag köpte en pytteliten benjaminfikus för några veckor sedan och den är så söt !!! har inga bilder rn för suger, men den är typ 2dm hög och har vita kanter på bladen den är jättesöt !!

    vill försöka fokusera på örter igen nu när jag flyttat hem igen, någon som har tips på bra örter som kan användas i läkemedel/teer?  :D

    just naturläkemedel har jag inte koll på men naturlig hudvård kan man ju använda många örter till, ringblomma är en personlig favorit till olika salvor, lotions och cerat! Den kan man också göra te på och även använda som efterskölj till håret :)

    Här: http://www.lenalosciale.se/sv-SE/webshop-butik/%C3%B6rter-kryddor-6661895 är en sida jag hittade med lite olika örter som ska kunna användas inom naturlig hudvård, naturlig lindring av olika besvär och som man kan koka te på, kanske kan vara något av intresse?

    Citronmeliss och mynta som smurvel sa plus typ salvia och rosmarin kanske är en bra grund? :) Trevliga till matlagning också liksom :)
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 19:30

    Smurvel skrev:Åh plantagen har 30% på orkidéer, jag borde lätt åka dit!!!

    Det blev en mycket stilig gulaktig orkidé med 5 blommor och 14 (!!) knoppar, för 56 kr. :D
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 19:33

    Koltrast skrev:
    Smurvel skrev:
    Koltrast skrev:Någon som har några tips på trevliga växter som inte behöver stå i fönster/inte behöver så mycket solljus? :)
    Det finns lite olika alternativ. Det spontana är ju garderobsblomma, men även gullranka, monstera, ampellilja, dracena och många andra gröna växter trivs bra en bit in i rummet.

    På tal om gröna växter beställde jag just fågelbobräken och fredsgrönska från blomsterlandet (att hämta i butik) på deras black friday rea!!

    Åh tack för tipsen, så många fina spännande växter! :)

    Oj vad roligt, grattis till fynden! :)

    Du kan ju kika på blomsterlandets rea om du vill köpa något nu. Nedsatta priset gäller om man beställer via deras hemsida, sen kan man antingen hämta dem i butik eller få dem hemskickade (det är dock gratis att hämta i butik så det är att föredra, haha). De har nedsatt pris på ett flertal växter som inte behöver så mycket ljus (men det finns också sådana som inte är nedsatta som kan vara värda att kika på, bergspalm klarar utmärkt att stå inne i rummet och kostar 25 kr på hemsidan, 49 kr i butik).
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 22:08

    Ett stycke köksfönster:

    Prat om växter - Sida 6 Blommor_5a19db88ddf2b302e1bd5d82
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  mitchan lör 25 nov 2017, 22:22

    jag lämnade min aloe vera i jönköping när jag flyttade till växjö i augusti
    AUGUSTI
    har inte rört den sen dess
    den lever fortfarande???

    Prat om växter - Sida 6 Tumblr_ozud2aWvwl1sppe1to1_540
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 23:05

    mitchan skrev:jag lämnade min aloe vera i jönköping när jag flyttade till växjö i augusti
    AUGUSTI
    har inte rört den sen dess
    den lever fortfarande???

    Prat om växter - Sida 6 Tumblr_ozud2aWvwl1sppe1to1_540

    Åtminstone tills den blir uppäten...? cry

    Vad är det för grön varelse du skaffat btw? Den med vingar alltså.
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  mitchan lör 25 nov 2017, 23:26

    Smurvel skrev:
    mitchan skrev:jag lämnade min aloe vera i jönköping när jag flyttade till växjö i augusti
    AUGUSTI
    har inte rört den sen dess
    den lever fortfarande???

    Prat om växter - Sida 6 Tumblr_ozud2aWvwl1sppe1to1_540

    Åtminstone tills den blir uppäten...? cry

    Vad är det för grön varelse du skaffat btw? Den med vingar alltså.
    exakt!! :D :D

    det är en blåpannad amazon som är 6 månader gammal och heter drogon och gillar att bita fingrar och brottas med leksaker cool
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel sön 26 nov 2017, 07:00

    Du måste ha en mycket spännande selektion hos dig. Endast växter som klarar av extrem torka, att inte stå i fönstret och dessutom fågelbett.

    Men söt fågel! Fungerar den med dina övriga?
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  mitchan sön 26 nov 2017, 16:37

    Smurvel skrev:Du måste ha en mycket spännande selektion hos dig. Endast växter som klarar av extrem torka, att inte stå i fönstret och dessutom fågelbett.

    Men söt fågel! Fungerar den med dina övriga?
    hahaha japp!! obs: för lite över ett år sen nämnde jag mina galna ikea-kaktusar som aldrig någonsin fått vatten at all men fortfarande levde
    it’s been över två år nu. två har faktiskt dött!! men den tredje ser exakt likadan ut som när jag köpte den för över två år sen hahah. ALDRIG NÅGONSIN VATTNAT!!???!?

    jaa han är jättesöt!! och ööhh.. nja?? eller haha dom har inte träffats än och dom närmsta typ 2 åren kommer han bo med mig i växjö medan min mamma fortsätter ta hand om dom andra fåglarna här hemma (fast jag är här typ varannan helg men då får drogon vara i mitt sovrum hehe), så dom kommer antagligen inte träffas så mycket heller... men om 2 år när jag faktiskt skaffar nånstans att bo som inte är en husvagn så kommer dom förhoppningsvis åtminstone kunna vara i samma rum.... kanske :D

    Sponsored content


    Prat om växter - Sida 6 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre 19 apr 2024, 09:46