Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+3
mitchan
TIGR
Smurvel
7 posters

    Konstnärsmaterial

    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork fre 24 feb 2017, 21:37

    Smurvel skrev:Nad vem har du snott en pensel av? Kunde du inte snott en lite mindre sliten?
    högstadiebildsalen! jag fick faktiskt inte välja.... jag fick låna ett set med akvarellfärg (som jag lämnade tillbaka, men penseln var försvunnen vid den tidpunkten) och en pensel. den är säkert typ antik eller något
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan lör 04 mar 2017, 00:06

    ps jag fotade också mina penslar nu eftersom alla andra har gjort det..... ..och lite pga köpte en vattenpensel igår och tycker den är jättepraktisk

    dom i olika färger till vänster är mystiska penslar av okänt ursprung och material som jag hittade i en random låda i mitt hus, men dom är iallafall way bättre och absorberar mer vatten och håller kvar vattnet väldigt mycket bättre än mina frankly ganska värdelösa syntetiska penslar från ullared, dom blåa till höger. allra längst till höger är min vattenpensel, väldigt praktisk pga får plats i min akvarellfärg-box/ask så kan akvarellmåla när jag typ åker buss eller nåt sånt :--D
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_om9ejdYuYq1sppe1to9_500
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Koltrast mån 06 mar 2017, 21:16

    Är det någon som har tips på ett bra fixativ, främst till torrpastellkritor? Det jag har gör att alla ljusa kulörer försvinner och alla mörka blir jättemörka, d.v.s. det bara förstör :/

    Har hört att hårspray kan funka, kanske värt att prova (använder det ju aldrig till håret liksom, så måste ju hitta något användningsområde för det...) Men kan ju vara trevligt att ha ett bra fixativ hemma för det!
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel lör 18 mar 2017, 19:40

    Koltrast skrev:Är det någon som har tips på ett bra fixativ, främst till torrpastellkritor? Det jag har gör att alla ljusa kulörer försvinner och alla mörka blir jättemörka, d.v.s. det bara förstör :/

    Har hört att hårspray kan funka, kanske värt att prova (använder det ju aldrig till håret liksom, så måste ju hitta något användningsområde för det...) Men kan ju vara trevligt att ha ett bra fixativ hemma för det!  
    Jag har faktiskt bara testat en från Clas ohlson, så har inte så mycket att jämföra med. Minns inte alls vad jag tyckte om den heller dock, så jag har kanske inte så mycket att tillföra egentligen, haha. Vad är det för en du har nu?
    snader_12_
    snader_12_
    kattvalp


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 7
    Tuffingpoäng : 0
    Registreringsdatum : 17-01-30
    Ålder : 29

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  snader_12_ sön 19 mar 2017, 20:17

    Smurvel skrev:På begäran kommer här en tråd för konstnärsmaterial. Både pennor och papper och färger och kritor och skarpkartong och sprejburkar och kol och vad helst man nu använder sig av är välkomna diskussionsämnen.

    Jag ska fota mina akvarellfärger och göra ett inlägg om dem + mina penslar och papper senare!


    När det kommer till Blyertspennor så rek jag starkt : Mars lumpgraph, Mjuka och ger ett fint resultat,  !
    Papper- beror på vad du ska ha.. men när det kommer till porträtt så gillar jag: Fabriano Artistico Extra White Hot Press ( rosa omslag)  eller : http://www.artistica.nu/shop/Skiss/Rit-Canson-spiral/967  ( canson papper) har hört att Bristol papper är också bra, (har inte prövat det ännu)

    Om man ska måla med pastelkritor/pennor så rek jag pastelmat papper,


    och pastelpennor så gillar jag: Faber castell Pit pennor, och STABILO CarbOthello
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan tor 13 apr 2017, 21:42

    idag kom ett paket med 6 nya akvarellfärger, en ny tom akvarellbox och lite maskeringsvätska

    akvarellådan skulle ha plats för 18 full pans men jag fick dit alla mina 20 + space för en till i översta raden. praktiskt. cool

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_ood3gfjVgt1sppe1to5_540
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_ood3gfjVgt1sppe1to3_540

    jämfört med boxen mitt 12-set kom i (som dessutom stainades jättemycket pga plast..)
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_ood3gfjVgt1sppe1to6_540

    man kan also ta bort färgtray-delen för even more palettspace under den. + får plats med två normalstora penslar eller min vattenpensel (skulle eventuellt få plats två såna)
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_ood3gfjVgt1sppe1to7_540


    ooooch här är mitt nya swatch card tillsammans med det förra :--D ...hade i alla mina kadmiumfärger i setet pga blev extra space, men använder egentligen nästan bara den röda (och köpte scarlet specifikt för att sluta använda den också....) så kommer väl försöka undvika dom fortsättningsvis också och ersätta på riktigt i framtiden pga vill inte döda världen ... men.. ser bättre ut om alla är där... hahaha
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_ood3gfjVgt1sppe1to1_540
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 28
    Ort : Sundsvall

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Varg_Tass sön 28 maj 2017, 22:07

    Hejsan!
    Det är så att jag har fått akvarellpapper av min storasyster när jag fyllde år.
    Mitt problem är att sidorna lixom är ihoplimmade.
    Varför är det så?
    Och det är svårt att dela på dem utan att ett blad går sönder. Är det jag som gör fel eller är det dålig kvalitet på blocket kanske?
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan sön 28 maj 2017, 22:44

    Varg_Tass skrev:Hejsan!
    Det är så att jag har fått akvarellpapper av min storasyster när jag fyllde år.
    Mitt problem är att sidorna lixom är ihoplimmade.
    Varför är det så?
    Och det är svårt att dela på dem utan att ett blad går sönder. Är det jag som gör fel eller är det dålig kvalitet på blocket kanske?
    akvarellpapper kommer med fördel ihoplimmade på grund av att ett löst papper, nästan hur tjockt det än är, gärna böjs och bucklas och blir fult och missformat av allt vatten. det är därför superpraktiskt att pappret sitter fast rätt bra och sträckt och så, tills teckningen har torkat, så det håller formen så bra som möjligt.

    oftast finns det ett hörn eller ett litet parti i mitten som är olimmat, och där kan du stoppa in typ en matkniv eller något annat litet verktyg och typ dra längsmed dom limmade kanterna så det släpper.
    på mina block råkar jag alltid riva sönder pappret litegrann varje gång jag försöker utan att använda nåt redskap haha. om jag inte har nåt annat i närheten funkar den ovässade sidan av en blyertspenna helt ok
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 28
    Ort : Sundsvall

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Varg_Tass mån 29 maj 2017, 21:13

    mitchan skrev:
    Varg_Tass skrev:Hejsan!
    Det är så att jag har fått akvarellpapper av min storasyster när jag fyllde år.
    Mitt problem är att sidorna lixom är ihoplimmade.
    Varför är det så?
    Och det är svårt att dela på dem utan att ett blad går sönder. Är det jag som gör fel eller är det dålig kvalitet på blocket kanske?
    akvarellpapper kommer med fördel ihoplimmade på grund av att ett löst papper, nästan hur tjockt det än är, gärna böjs och bucklas och blir fult och missformat av allt vatten. det är därför superpraktiskt att pappret sitter fast rätt bra och sträckt och så, tills teckningen har torkat, så det håller formen så bra som möjligt.

    oftast finns det ett hörn eller ett litet parti i mitten som är olimmat, och där kan du stoppa in typ en matkniv eller något annat litet verktyg och typ dra längsmed dom limmade kanterna så det släpper.
    på mina block råkar jag alltid riva sönder pappret litegrann varje gång jag försöker utan att använda nåt redskap haha. om jag inte har nåt annat i närheten funkar den ovässade sidan av en blyertspenna helt ok

    Aha, får kolla senare om det finns något olimmat ställe längs en sida elr så.
    Har försökt att dela på ett blad lite med en kniv och det gick väl så där, men sedan kanske det går lättare om man målar på pappret först?
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel lör 25 nov 2017, 23:09

    Mitchan jag kräver update om hur det gått med dina white nights akvareller!!
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan lör 25 nov 2017, 23:31

    Smurvel skrev:Mitchan jag kräver update om hur det gått med dina white nights akvareller!!
    bra!!! jag har inte målat så mycket sen jag flyttade i somras dock :-((( borde börja igen!!
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel sön 26 nov 2017, 06:57

    mitchan skrev:
    Smurvel skrev:Mitchan jag kräver update om hur det gått med dina white nights akvareller!!
    bra!!! jag har inte målat så mycket sen jag flyttade i somras dock :-((( borde börja igen!!
    Jaaa börja igen!! Jag tänkte akvarella mig lite idag. Borde beställa nytt block snart dock.
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan fre 09 feb 2018, 03:25

    jag kanske eventuellt spenderade 1400kr på 10st daniel smith-akvarellfärger nyss
    men bara kanske
    :--)

    här är alla mina färger currently (dom första 20 är white nights, cobalt turquoise light och rose dore är winsor & newton, och dom sista 10 är daniel smith!!)
    Konstnärsmaterial - Sida 2 Tumblr_p3v1bbWumb1sppe1to1_540

    älskar mina daniel smith-färger <333 speciellt moonglow och cascade green pga coola färger med weird separerande pigment resulting i coola effekter
    älskar also green apatite, zoisite och piemontite pga daniel smiths primatek-collection är coolaste
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Koltrast mån 07 okt 2019, 21:13

    beställde white nights färger förra veckan p.g.a. den här tråden, men är mitt i tentaplugg så har knappt hunnit testa dem på riktigt :/

    men, uppskattade att inte behöva dyka rakt in i akvarellfärgsdjungen för att hitta ett bra men ändå prisvärt märke!



    Sponsored content


    Konstnärsmaterial - Sida 2 Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: ons 08 maj 2024, 14:27