Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+3
mitchan
TIGR
Smurvel
7 posters

    Konstnärsmaterial

    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 18:45

    På begäran kommer här en tråd för konstnärsmaterial. Både pennor och papper och färger och kritor och skarpkartong och sprejburkar och kol och vad helst man nu använder sig av är välkomna diskussionsämnen.

    Jag ska fota mina akvarellfärger och göra ett inlägg om dem + mina penslar och papper senare!
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 166
    Tuffingpoäng : 29
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 27

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  TIGR tis 21 feb 2017, 19:24

    jag älskar den här trådens existens

    blyerts, fineliner och vattenfärg är väl det jag håller på med mest nuförtiden

    tuschpennor ibland också

    hade velat ha några bra vanliga färgpennor
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 19:32

    För alla som bor i Göteborgsområdet är IN-EX en helt fantastisk butik för ungefär alla typer av konstnärsmaterial man kan önska sig.
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan tis 21 feb 2017, 19:36

    åh bra tråd.
    jag är en fattig opportunist så jag har inga actually BRA konstnärsmaterial.... eller jo har två block med ganska nice akvarellpapper men dom är bara bra för att vara budget..
    ...i guess mina superduperdödsbilliga akvarellfärger är bra för att vara budget också (literally jättebra för att vara så dödsbudget?? kostade 20kr för 12 färger och dom är WAY starkare och klarare och ogenomskinligare och smoothare och bättre på att blanda och jobba med än typ.. clas ohlsons budgetfärger som är lite dyrare..) which is nice, men ska köpa bättre akvarellfärger när jag har typ...... ett jobb.... eller har blivit kriminell eller nåt. inte för det egentligen behövs förrän mina färger börjar ta slut men äsch

    brukade tro att mina färger var dåliga men det visade sig att pappret jag använde först var helt och hållet värdelöst och mina färger in fact är way över förväntan :--D


    det bästa är dock min dip pen. också väldigt basic men den är fett snygg och det är jättekul att rita med flytande bläck. mitt bläck är också ok men ska köpa ett mattare bläck nång gång för det är svårt att fota mina bläcklinjer utan att dom blänker i min starka skylt-spotlight.......  

    här är min dip pen (och lite bläck och block och sånt):
    Konstnärsmaterial Tumblr_ogg78yYiZT1sppe1to1_500


    och här är skillnaden mellan mitt första akvarellpapper och mitt nuvarande:

    första:
    Konstnärsmaterial Tumblr_oeg3tper2q1sppe1to1_540

    nuvarande:
    Konstnärsmaterial Tumblr_ohdzc25pEO1sppe1to1_540


    vet inte om jag är den enda som märker den gigantiska skillnaden jättebrutalt astydligt för det var jag som var med om den... men..... eh.. ändå..
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork tis 21 feb 2017, 19:44

    jag väntar fortfarande på lite nya grejer i posten men här är vad jag har just nu???

    mina tuschpennor: längst till vänster är pigma brush pens, sedan twin brush pens från panduro och i burken är mina promarkers och pitt artist brush pens. vill skaffa alkoholbaserade penselpennor men prioriterar vattenbaserade som jag kan använda i skissböcker utan att det blöder genom så just nu fyller jag min samling med pitt artist pens =)))) de är mysiga.
    Konstnärsmaterial Img_3713_58ac8559ddf2b3641d9211e7

    de .. flesta av mina övriga pennor? upp till vänster är mina fineliners: copic multiliners (helt ok att rita med men gillar inte själva pennan), pigma micron (älskar men alla mina är typ döda) och uni pins, som jag precis skaffade men jag gillar själva pennan och testet jag gjorde kändes bra....
    bredvid de pennorna ligger min burk med flytande bläck och mina nibs till mina dip pens... vad heter det på svenska. de ligger precis under finelinerpennorna iallafall. det är rätt kul att skriva/rita med men jag brukar måla med bläcket med penslar också.
    till vänster om det är mina akvarellpennor!! det är två askar som är nästan identiska men den ena ska ge mer av en tuschliknande effekt. de är roliga.
    underst till vänster är mina helt nya akvarellmarkers!!!!! det är fancy akvarellfärg i form av en tuschpenna med penselspets... har inte provat dem än men de verkar fantastiska. bredvid dem ligger mina normala akvarellfärger. och mina skisspennor... och en suddpenna.
    Konstnärsmaterial Img_3714_58ac855fddf2b3641d9211e8

    papper!!!
    använder faktiskt fortfarande akvarellpapper från clas ohlson... jag fick det i julklapp så varför inte liksom. det funkar helt ok för det jag gör. men jag har mer fancy papper som väntar på att bli använt senare!!
    Konstnärsmaterial Img_3715_58ac85642a6b225893c09205

    här är skisspappret jag använder för vanliga teckningar.... jag gör aldrig typ färdiga teckningar så det är mest billigt tunt papper. det lilla A5-blocket är lite tjockare så det är väl antagligen det jag skulle använda för mer """"seriösa"""" saker. det svarta undre blocket fick jag precis så jag har aldrig använt det men det är för skisser och kladd när mitt nuvarande tar slut. längst till höger är blocket jag använder för kladd just nu och där har jag ... ett gäng markerswatches....!!
    Konstnärsmaterial Img_3716_58ac85699606ee4803db55c3

    och vi kan inte glömma min älskade lilla skissbok den är bäst puss
    Konstnärsmaterial Img_3691-1_58ac85379606ee47f4ca6be4

    jag har penslar också men de är ganska ointressanta ... jag kan visa dem ändå när jag får mina nya imorgon w000t
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 19:54

    mitchan skrev:åh bra tråd.
    jag är en fattig opportunist så jag har inga actually BRA konstnärsmaterial.... eller jo har två block med ganska nice akvarellpapper men dom är bara bra för att vara budget..
    ...i guess mina superduperdödsbilliga akvarellfärger är bra för att vara budget också (literally jättebra för att vara så dödsbudget?? kostade 20kr för 12 färger och dom är WAY starkare och klarare och ogenomskinligare och smoothare och bättre på att blanda och jobba med än typ.. clas ohlsons budgetfärger som är lite dyrare..) which is nice, men ska köpa bättre akvarellfärger när jag har typ...... ett jobb.... eller har blivit kriminell eller nåt. inte för det egentligen behövs förrän mina färger börjar ta slut men äsch

    brukade tro att mina färger var dåliga men det visade sig att pappret jag använde först var helt och hållet värdelöst och mina färger in fact är way över förväntan :--D


    det bästa är dock min dip pen. också väldigt basic men den är fett snygg och det är jättekul att rita med flytande bläck. mitt bläck är också ok men ska köpa ett mattare bläck nång gång för det är svårt att fota mina bläcklinjer utan att dom blänker i min starka skylt-spotlight.......  

    här är min dip pen (och lite bläck och block och sånt):
    https://68.media.tumblr.com/4f1454a8ee464f0161bf4e7f62bf5683/tumblr_ogg78yYiZT1sppe1to1_500.jpg


    och här är skillnaden mellan mitt första akvarellpapper och mitt nuvarande:

    första:
    https://68.media.tumblr.com/e3a186df1dc7fa571936531e657b9d9d/tumblr_oeg3tper2q1sppe1to1_540.jpg

    nuvarande:
    https://68.media.tumblr.com/422f30f2293505b6424e6ad456e2d7c2/tumblr_ohdzc25pEO1sppe1to1_540.jpg


    vet inte om jag är den enda som märker den gigantiska skillnaden jättebrutalt astydligt för det var jag som var med om den... men..... eh.. ändå..

    Vad har dina budget-akvrellfärger för märke? Kör du på koppar eller tub? Jag har testat rätt mycket olika märken och föredrar alltid koppar framför tub (åtminstone av dem jag testat). Mina absoluta favoriter är ärligt talat "White Nights" från St. Petersburg. Kostar ca 24 kr per helkopp (dvs ungefär lika mycket som en halvkopp av studiekvalitet från Winsor & Newton, som är så galet mycket sämre, inte alls värda att köpa överhuvudtaget enligt min bedömning). Man kan också köpa askar med 12 eller 24 färger för ca 200 respektive 380 kr.

    White Nights klassas som konstnärskvalitet, men är givetvis en budgetvariant av sådan. De är lite "mjukare" än många andra akvarellfärger, såvitt jag förstått beror detta på att de använder ett honungsbaserat bindemedel, men är inte hundra på att det stämmer. De är iaf så galet värt pengarna om du skulle vilja testa något lite dyrare och gillar att måla med koppar framför tuber. Jag älskar dem verkligen och kan varmt rekommendera dem.


    Jag ser btw också en klar skillnad mellan dina akvarellpapper, ditt översta ser ut att suga åt sig färgen i högre utsträckning än önskvärt? (Ser ut att vara svårt att dra nytta av att man faktiskt målar med VATTENfärger)
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 20:04

    Men gud pitchfork HUR STÅR DU UT MED AKVARELLBLOCK FRÅN CLAS OHLSSON??!??!?!? De är fruktansvärda??? Helt omöjligt att smeta ut färgen igen när den väl torkat ;_;

    Annars såg ditt konstnärsmaterial jättegosigt ut förresten! Ser framemot att höra vad du tycker om dina akvarellmarkers och se bilder med dem :)
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork tis 21 feb 2017, 20:09

    Smurvel skrev:Men gud pitchfork HUR STÅR DU UT MED AKVARELLBLOCK FRÅN CLAS OHLSSON??!??!?!? De är fruktansvärda??? Helt omöjligt att smeta ut färgen igen när den väl torkat ;_;

    Annars såg ditt konstnärsmaterial jättegosigt ut förresten! Ser framemot att höra vad du tycker om dina akvarellmarkers och se bilder med dem :)
    haha men jag använder akvareller ganska sällan...... jag har dessutom inte använt bra papper sen i högstadiet så jag vet ju inte vad jag saknar. kan återkomma med vad jag tycker om clas ohlsons papper när jag provat det ordentliga blocket???
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan tis 21 feb 2017, 20:09

    Smurvel skrev:Vad har dina budget-akvrellfärger för märke? Kör du på koppar eller tub? Jag har testat rätt mycket olika märken och föredrar alltid koppar framför tub (åtminstone av dem jag testat). Mina absoluta favoriter är ärligt talat "White Nights" från St. Petersburg. Kostar ca 24 kr per helkopp (dvs ungefär lika mycket som en halvkopp av studiekvalitet från Winsor & Newton, som är så galet mycket sämre, inte alls värda att köpa överhuvudtaget enligt min bedömning). Man också köpa askar med 12 eller 24 färger för ca 200 respektive 380 kr.

    White Nights klassas som konstnärskvalitet, men är givetvis en budgetvariant av sådan. De är lite "mjukare" än många andra akvarellfärger, såvitt jag förstått beror detta på att de använder ett honungsbaserat bindemedel, men är inte hundra på att det stämmer. De är iaf så galet värt pengarna om du skulle vilja testa något lite dyrare och gillar att måla med koppar framför tuber. Jag älskar dem verkligen och kan varmt rekommendera dem.


    Jag ser btw också en klar skillnad mellan dina akvarellpapper, ditt översta ser ut att suga åt sig färgen i högre utsträckning än önskvärt? (Ser ut att vara svårt att dra nytta av att man faktiskt målar med VATTENfärger)
    tror märket heter typ sense eller nåt, har bara sett det på ullared/gekås och det är samma märke som mitt VÄRDELÖSA första akvarellpapper och mina jättebilliga superbudget-blyertspennor, all of those är från ullared när jag spontant bestämde mig för att börja måla icke-digitalt....
    mina färger är i tub men ska köpa koppar när dom är slut och jag är rik, verkar bättre och praktiskare. har faktiskt kollat in white nights och funderat på att köpa i framtiden, låter alltså som en bra plan då!
    hahaha har också fått uppfattningen av att winsor & newton är, om inte annat, väääldigt överprisade och galet överskattade akvarellfärger. har iofs inte använt själv men har sett typ.. videor.. och dom verkar ha nearly samma kvalitetsnivå som mitt 20kr-ullaredsset?? vissa färger är säkert lite starkare än mina men verkar inte vara nån jättebetydlig skillnad så det är ju lite galet. är alltså glad att jag gick för dödsbudgetfärger när jag började akvarella, om jag hade trott att jag skulle uppnå nåt av att köpa dyrare grejer från kändare märken hade jag definitivt ended up with winsor & newton


    och jaa, det översta pappret sög definitivt åt sig färgen noexpression  går inte ens göra ett vanligt streck med dip pen och flytande bläck på det pappret, för bläcket sugs upp och flyter ut och blir awful. som att måla på en bunt med toapapper nästan. så dåligt papper?? dessutom var det typ en kall gråvit färg...... det syns inte när man inte jämför med nåt som faktiskt är vitt, men ändå
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork tis 21 feb 2017, 20:42

    testade markers och block
    gillar pennorna!!!!!! de är vibrant och lätta att blanda ut... använde väldigt lite färg på hundarna
    pappret ... är helt ok det med  rant
    det är lite mer kontrast irl... men ok
    Konstnärsmaterial Img_3723_58ac978ee087c314910b3940
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 20:49

    mitchan skrev:
    Smurvel skrev:Vad har dina budget-akvrellfärger för märke? Kör du på koppar eller tub? Jag har testat rätt mycket olika märken och föredrar alltid koppar framför tub (åtminstone av dem jag testat). Mina absoluta favoriter är ärligt talat "White Nights" från St. Petersburg. Kostar ca 24 kr per helkopp (dvs ungefär lika mycket som en halvkopp av studiekvalitet från Winsor & Newton, som är så galet mycket sämre, inte alls värda att köpa överhuvudtaget enligt min bedömning). Man också köpa askar med 12 eller 24 färger för ca 200 respektive 380 kr.

    White Nights klassas som konstnärskvalitet, men är givetvis en budgetvariant av sådan. De är lite "mjukare" än många andra akvarellfärger, såvitt jag förstått beror detta på att de använder ett honungsbaserat bindemedel, men är inte hundra på att det stämmer. De är iaf så galet värt pengarna om du skulle vilja testa något lite dyrare och gillar att måla med koppar framför tuber. Jag älskar dem verkligen och kan varmt rekommendera dem.


    Jag ser btw också en klar skillnad mellan dina akvarellpapper, ditt översta ser ut att suga åt sig färgen i högre utsträckning än önskvärt? (Ser ut att vara svårt att dra nytta av att man faktiskt målar med VATTENfärger)
    tror märket heter typ sense eller nåt, har bara sett det på ullared/gekås och det är samma märke som mitt VÄRDELÖSA första akvarellpapper och mina jättebilliga superbudget-blyertspennor, all of those är från ullared när jag spontant bestämde mig för att börja måla icke-digitalt....
    mina färger är i tub men ska köpa koppar när dom är slut och jag är rik, verkar bättre och praktiskare. har faktiskt kollat in white nights och funderat på att köpa i framtiden, låter alltså som en bra plan då!
    hahaha har också fått uppfattningen av att winsor & newton är, om inte annat, väääldigt överprisade och galet överskattade akvarellfärger. har iofs inte använt själv men har sett typ.. videor.. och dom verkar ha nearly samma kvalitetsnivå som mitt 20kr-ullaredsset?? vissa färger är säkert lite starkare än mina men verkar inte vara nån jättebetydlig skillnad så det är ju lite galet. är alltså glad att jag gick för dödsbudgetfärger när jag började akvarella, om jag hade trott att jag skulle uppnå nåt av att köpa dyrare grejer från kändare märken hade jag definitivt ended up with winsor & newton


    och jaa, det översta pappret sög definitivt åt sig färgen noexpression  går inte ens göra ett vanligt streck med dip pen och flytande bläck på det pappret, för bläcket sugs upp och flyter ut och blir awful. som att måla på en bunt med toapapper nästan. så dåligt papper?? dessutom var det typ en kall gråvit färg...... det syns inte när man inte jämför med nåt som faktiskt är vitt, men ändå

    Ja winsor & newtons färger är, åtminstone i kopp, ganska kassa både i konstnärs- och studiekvalitet. Jag har ett fåtal i konstnärskvalitet, men att betala ca 90 kr för en helkopp av sämre kvalitet än White nights som kostar knappt en tredjedel känns bara galet. Det absolut största klagomålet jag hört om White nights är att de tydligen bleks mer än många dyrare, men för min del spelar det ju ingen roll. Jag målar inte för att kunna ha fantastiska akvarellmålningar på väggen som ska se likadana ut färgmässigt om fyrtio år. Så ja, jag skulle definitivt säga att white nights är värt att införskaffa om du planerar att köpa koppar i framtiden :)
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 20:49

    pitchfork skrev:testade markers och block
    gillar pennorna!!!!!! de är vibrant och lätta att blanda ut... använde väldigt lite färg på hundarna
    pappret ... är helt ok det med  rant
    det är lite mer kontrast irl... men ok
    Konstnärsmaterial Img_3723_58ac978ee087c314910b3940

    Åh vad gosigt det ser ut! Heja dig och färgerna! (och hundarna!)
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 21:14

    Okej, jag har GALET mycket konstnärsmaterial. Så jag tänker för närvarande bara visa akvarell-relaterat eftersom det är det jag främst använder nu för tiden. Men jag har också diverse olika kritor (torrpastell, oljepastell, vattenbaserade), diverse olika pastell/kolpennor, diverse olika blyertstyper, mängder av akrylfärger, eventuellt lite oljefärger, lite promarkers, lite kalligrafiprylar och eh ja... säkert ganska mycket mer. Jag har fått presentkort till IN-EX vid ett gäng födelsedagar/jular under min uppväxt, så jag har lyckats samla på mig en del.

    Nåja, nu till mitt nuvarande material. Vi kan börja med penslarna. Jag är en fruktansvärd människa och föredrar penslar med en blandning av syntet och mårdhår (förlåt alla vegetarianer och dylikt, men de håller vatten bättre än de helsyntet jag testat, har dock flest helsyntet eftersom blandningspenslar är avsevärt dyrare). Längst till vänster har vi en gummipensel som används för maskeringsvätska (se längre ner i inlägget), sen en water brush som är allmänt nice när jag vill se till att ha det blött hela tiden när jag målar, praktiskt för att måla moln och dylikt. Sen kommer alla "vanliga" penslar. De med rött skaft är mårdhår-syntetblandningar, övriga helsyntet med undantag för den längst till vänster som faktiskt är helt mårdhår (kolinsky dessutom, dock inte jag själv som betalat den).

    Konstnärsmaterial Img_0872_58ac9bab2a6b2273f0c3ae50


    Sen kommer vi till mina färger. Majoriteten här är White nights, eftersom det är dem jag tycker bäst om. Potters pink + Prussian blue är dock Winsor & Newton konstnärskvalitet och Sap green + Naples yellow red är Schmincke om jag inte missminner mig. Jag veeet att jag har många fler färger än vad jag "egentligen behöver" och många av dem skulle gå utmärkt att blanda själv, men jag trivs bra med att ha ett lite större färgutbud. Jag har bytt ut cadmium red och cadmium yellow mot färger som inte innehåller kadmium. Har lite fler färger där som jag eventuellt borde försöka byta ut av miljöhänsyn, men en sak i taget.

    Konstnärsmaterial Img_0882_58ac9b99ddf2b31e3e6d72cd


    Då kommer vi till mina block, den här typen är den jag använt sedan jag började måla mer frekvent. Har som ni ser i A4 och A3-storlek. Jag tycker mycket om det här pappret och de är inte så farligt dyra. Dessutom älskar jag att de är så TJOCKA, varje block innehåller 50 ark. Jag har gjort slut på två och ett halvt A4 block sedan jag började i januari 2015.

    Konstnärsmaterial Fullsizerender_3_58ac9b9d2a6b2273edd6885b


    Här har vi mina akvarellfärgpennor, som jag dessvärre inte använder så mycket längre men det händer lite då och då. Föredrar att måla med akvarellfärger framför pennor. Men ja, pennor är också mysigt.

    Konstnärsmaterial Img_0878_58ac9ba79606ee7e31839887


    Och så min maskeringsvätska när jag har något parti jag VERKLIGEN vill undvika att måla på. Använder den inte jätteofta eftersom jag tycker att den är lite dryg att använda. Men ja, jag har den iaf och den är praktisk när den behövs.

    Konstnärsmaterial Img_0879_58ac9ba1e087c3147fa804fa

    Så, då var jag klar med mitt eget konstnärsmaterial för närvarande. Sorry för ett megalångt inlägg, jag tycker om mina akvarellfärger. <3
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan ons 22 feb 2017, 19:52

    ok så.. turns out, jag beställde visst white nights akvarellfärger nyss.... whistle

    och titta, en large moleskine watercolor notebook också. praktiskt

    jag skyller min crumbling ekonomi på er
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel ons 22 feb 2017, 20:32

    mitchan skrev:ok så.. turns out, jag beställde visst white nights akvarellfärger nyss.... whistle

    och titta, en large moleskine watercolor notebook också. praktiskt

    jag skyller min crumbling ekonomi på er
    Åh vad nice! Du får berätta vad du tycker om white nights sen :)
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 27
    Ort : Sundsvall

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Varg_Tass ons 22 feb 2017, 20:59

    Någon som vet vart man kan hitta bra färgpennor med starka färger? Har letat ett tag nu men hittar bara sådana som barn ritar med, elr vad man ska säga.
    Fast de heter väl inte färgpennor egentligen men kmr inte ihåg vad de heter.
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork ons 22 feb 2017, 21:52

    Varg_Tass skrev:Någon som vet vart man kan hitta bra färgpennor med starka färger? Har letat ett tag nu men hittar bara sådana som barn ritar med, elr vad man ska säga.
    Fast de heter väl inte färgpennor egentligen men kmr inte ihåg vad de heter.
    jag har inte superstor erfarenhet av färgpennor men Faber castell och derwent gör sånt (coloursoft, polychromos... såna saker), finns lite på Clas Ohlson ibland men annars typ panduro?
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 27
    Ort : Sundsvall

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Varg_Tass ons 22 feb 2017, 21:59

    pitchfork skrev:
    Varg_Tass skrev:Någon som vet vart man kan hitta bra färgpennor med starka färger? Har letat ett tag nu men hittar bara sådana som barn ritar med, elr vad man ska säga.
    Fast de heter väl inte färgpennor egentligen men kmr inte ihåg vad de heter.
    jag har inte superstor erfarenhet av färgpennor men Faber castell och derwent gör sånt (coloursoft, polychromos... såna saker), finns lite på Clas Ohlson ibland men annars typ panduro?
    Vad bra. Ska skriva upp namnen med det samma och ge mig ut och leta nån dag. Tackar! ^^
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan fre 24 feb 2017, 14:19

    ok så best thing happened: ALLT kom idag??? 1 dags frakt, med schenker dessutom, på två olika paket... när har det någonsin hänt ever förut? aldrig, that's when. världen är snäll mot mig idag asså

    har just börjat swatcha färgerna och tar en paus för att låta grejer torka medan jag gör en snabb pre-review review
    haahaha
    first impression: asnice färger!! på dom här små swatch-rutorna märks det inte jättemycket skillnad pga mina förra akvarellfärger lyckas vara rätt koncentrerade på den ytan:
    Konstnärsmaterial Tumblr_olvr814cXo1sppe1to1_540

    men däremot märks det definitivt att det är way högre kvalitet när man är på lite större ytor..
    till höger om småswatchesarna är white nights överst och billiga ullaredsfärgerna underst (det mossgröna och svarta är irrelevant, ville bara testa dom lite hehe - och när den blågröna längst upp har torkat ska jag testa att lyfta färgen på den rutan också, som i den blågröna längst ner, om nån undrade varför bara en blågrön ruta var vitrandig....)
    Konstnärsmaterial Tumblr_olvr814cXo1sppe1to2_540
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel fre 24 feb 2017, 14:30

    Yay! Så du ångrar inte ditt köp? Skönt, jag kände mig lite bidragande här, haha. Hur täckande är azure? Jag övervägde att köpa den i hopp om att den är mer täckande än prussian blue (som dessvärre inte är jättebra från white nights). Är ständigt på jakt efter en "mörk" blå.
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  mitchan fre 24 feb 2017, 18:06

    Smurvel skrev:Yay! Så du ångrar inte ditt köp? Skönt, jag kände mig lite bidragande här, haha. Hur täckande är azure? Jag övervägde att köpa den i hopp om att den är mer täckande än prussian blue (som dessvärre inte är jättebra från white nights). Är ständigt på jakt efter en "mörk" blå.
    hahaha nej definitivt inte :D ångrar aldrig materiell lycka, speciellt inte om den kommer i this specific shade of emerald green. evilgrin39

    vet inte hur azure är i relation till dina önskemål så du kan få avgöra själv med den här bilden (jag vet inte varför den blev så blurry och ur fokus??? jaja man ser färgerna iallafall), och jag jämförde med ultramarine också (som jag märkte väldigt pedagogiskt med "u")
    https://68.media.tumblr.com/5b6e736b3664189d2c034a2a177ca0c6/tumblr_olw1uv4RfN1sppe1to1_540.jpg
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork fre 24 feb 2017, 18:56

    mina nya pennor kom fram idag!!!!! har väntat på dem i flera år känns det som sad44
    Konstnärsmaterial Img_4022_58b071489606ee12dd16edcf

    här är mina penslar också, jag har inget fancy (en av dem råkade jag behålla efter att jag fick låna från skolan i högstadiet) men jag har gjort mig av med de penslar som hårar av sig när man målar iallafall. från vänster: vattenpenslar, akvarellpenslar, snodd pensel, platta penslar, bläckpenslar
    Konstnärsmaterial Img_3840_58b0714e9606ee4c4737f661
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  pitchfork fre 24 feb 2017, 19:00

    mitchan skrev:ok så best thing happened: ALLT kom idag???
    ....
    ........
    ...
    ...........
    jag vill också ha cry
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel fre 24 feb 2017, 19:56

    mitchan skrev:
    Smurvel skrev:Yay! Så du ångrar inte ditt köp? Skönt, jag kände mig lite bidragande här, haha. Hur täckande är azure? Jag övervägde att köpa den i hopp om att den är mer täckande än prussian blue (som dessvärre inte är jättebra från white nights). Är ständigt på jakt efter en "mörk" blå.
    hahaha nej definitivt inte :D ångrar aldrig materiell lycka, speciellt inte om den kommer i this specific shade of emerald green. evilgrin39

    vet inte hur azure är i relation till dina önskemål så du kan få avgöra själv med den här bilden (jag vet inte varför den blev så blurry och ur fokus??? jaja man ser färgerna iallafall), och jag jämförde med ultramarine också (som jag märkte väldigt pedagogiskt med "u")
    https://68.media.tumblr.com/5b6e736b3664189d2c034a2a177ca0c6/tumblr_olw1uv4RfN1sppe1to1_540.jpg
    Åh men den ser rätt lovande ut! Kanske borde skaffa den när jag beställer färger nästa gång.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Smurvel fre 24 feb 2017, 21:00

    Nad vem har du snott en pensel av? Kunde du inte snott en lite mindre sliten?

    Sponsored content


    Konstnärsmaterial Empty Sv: Konstnärsmaterial

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: lör 27 apr 2024, 02:27