Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+26
Aayla
Curryburry
Fridas_djurhem
Celine
Wolfy
iza
Wolfloverloverlover
TessyTheWolf
JustinDrewBieber
Tititina
Elon
J_J
Varg_Tass
skitunge
lince
TNT
Koltrast
Phantomrider
IntoFoxyFoxes
Sweet_Horse
TIGR
Donk
mitchan
pitchfork
Hund
Smurvel
30 posters

    Flumtråd

    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Koltrast tis 07 mar 2017, 20:21

    Hittade en jättebra text om hur massproducering av elektronik hotar den biologiska mångfalden i bl.a. Kivu-regionen, så visste jag inte vart jag skulle spara den så jag gjorde en ekologi tumblr... vilket innebär att jag nu är uppe i 22 tumblr bloggar!?!? hur har folk ens en tumblr/blogg/mail/whatever när man kan ha alldeles för många istället... whoco5
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  mitchan tis 07 mar 2017, 22:18

    Koltrast skrev:Hittade en jättebra text om hur massproducering av elektronik hotar den biologiska mångfalden i bl.a. Kivu-regionen, så visste jag inte vart jag skulle spara den så jag gjorde en ekologi tumblr... vilket innebär att jag nu är uppe i 22 tumblr bloggar!?!? hur har folk ens en tumblr/blogg/mail/whatever när man kan ha alldeles för många istället... whoco5
    hahaha VAD i hela världen, 22 är ju asmycket ............ jag har typ.. max 8 tumblrs?? och tycker det är jättemånga? hahahaha
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Koltrast tis 07 mar 2017, 22:53

    mitchan skrev:
    Koltrast skrev:Hittade en jättebra text om hur massproducering av elektronik hotar den biologiska mångfalden i bl.a. Kivu-regionen, så visste jag inte vart jag skulle spara den så jag gjorde en ekologi tumblr... vilket innebär att jag nu är uppe i 22 tumblr bloggar!?!? hur har folk ens en tumblr/blogg/mail/whatever när man kan ha alldeles för många istället... whoco5
    hahaha VAD i hela världen, 22 är ju asmycket ............ jag har typ.. max 8 tumblrs?? och tycker det är jättemånga? hahahaha
    hahah ja det är ju det!? tyckte nog jag hade jättemånga när jag hade 8 också.. och nu har jag helt plötsligt 22!? varav 5 är väldigt lika varann?  hahah alltså orkar inte, borde kunna plocka bort några av dem men sådant har jag aldrig varit bra på. Sen är det typ ingen av dem som är helt oaktiva utan postar sporadiskt på nästan alla (förutom en som ligger på ett annat konto som jag inte orkar logga in på...)

    För har liksom 4 "huvudkonton" också, så endast 18 av de 22 är sidobloggar.. men de 18 + huvudbloggen ligger alla på samma, så det är en med 19 och sen 3 stycken konton med 1 vardera..

    Men aa, det är ju alldeles för många egentligen hahah och fler lär det väl bli whistle
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Smurvel ons 08 mar 2017, 08:09

    Mina föräldrar kommer på besök på fredag eftermiddag och stannar över helgen. Innan dess borde vi städa lägenheten, städa kaninbur, mata ormar, handla mat, tvätta kläder, ta ner julpynt från balkongen och säkert något mer jag glömt.
    Så vad fantastiskt praktiskt att vi båda slutar kring 18.30 varje dag den här veckan förutom just på fredag... eh. Jag tror inte riktigt att det här kommer fungera.

    NAD KAN VI HYRA DIG SOM STÄDHJÄLP DU FÅR BETALT I AKVRAELLPAPPER JAG LOVAR?!
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 268
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Sweet_Horse ons 08 mar 2017, 10:16

    Jag förstår inte människor som känner att de måste tvinga folk att göra saker de absolut inte vill. Liksom tänk att alla tycker inte det är roligt att gå i ett shoppingcenter, gå till stranden osv... MÅSTE NI TVINGA MED FOLK ÄNDÅ LIKSOM WTF LÅT DE VARA OKEEEJ?!

    Åh förlåt mig för att jag har oftast ingen lust att göra någonting. Okej. Ibland vill jag bara sitta på ändan och och inte göra ett piss. Jag är varken gammal eller tråkig för att jag ibland bara vill vara ensam en stund och få en chans att få andas ut utan att folk konstant måste dra i mig. Jisses, hur svårt ska det vara att förstå. rant
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 268
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Sweet_Horse ons 08 mar 2017, 10:17

    Sen till er alla djur.nuare, ett "Ciao" från Italien! :D
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Koltrast ons 08 mar 2017, 15:34

    ^ Åh vad jobbigt att inte få vara för sig själv! Hoppas de fattar hinten snart!

    Och hej! Hur är det att bo i Italien egentligen? :)
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Koltrast ons 08 mar 2017, 15:52

    Alltså vill så himla gärna se Sagan om ringen trilogin nu genast, för det var flera år sen sist och jag råkade kolla på massor av klipp på youtube... Men har inte tid med det fören möjligtvis efter att mitt exjobb är klart!?!? hahaha alltså vill se på det nuuuuu sad44
    Phantomrider
    Phantomrider
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 93
    Tuffingpoäng : 5
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 30

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Phantomrider ons 08 mar 2017, 16:31

    finns det någon här som har möss?
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  pitchfork ons 08 mar 2017, 16:42

    Phantomrider skrev:finns det någon här som har möss?
    jag hade möss under typ fyra års tid!!! men jag har inga just nu
    kan jag hjälpa dig med något? evilgrin39
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  pitchfork ons 08 mar 2017, 16:43

    Smurvel skrev:Mina föräldrar kommer på besök på fredag eftermiddag och stannar över helgen. Innan dess borde vi städa lägenheten, städa kaninbur, mata ormar, handla mat, tvätta kläder, ta ner julpynt från balkongen och säkert något mer jag glömt.
    Så vad fantastiskt praktiskt att vi båda slutar kring 18.30 varje dag den här veckan förutom just på fredag... eh. Jag tror inte riktigt att det här kommer fungera.

    NAD KAN VI HYRA DIG SOM STÄDHJÄLP DU FÅR BETALT I AKVRAELLPAPPER JAG LOVAR?!
    ....ehhhhhhhhhh..... helst inte faktiskt
    men jag tar gärna gratis akvarellpapper?????
    Phantomrider
    Phantomrider
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 93
    Tuffingpoäng : 5
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 30

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Phantomrider ons 08 mar 2017, 18:27

    pitchfork skrev:
    Phantomrider skrev:finns det någon här som har möss?
    jag hade möss under typ fyra års tid!!! men jag har inga just nu
    kan jag hjälpa dig med något? evilgrin39
    :D :D :D omg yes, jag har liksom varit sugen på att skaffa möss nu ett tag efter att ha träffat skolans labmöss (har dock ingen möjlighet att skaffa möss i nuläget pga studentrum, men.. en kan väl få drömma va :D) anyway, det jag undrar över är typ..

    - HUR FÅR MAN TAG I DEM?? duger det med djuraffär eller är det bäst i alla lägen att köpa från uppfödare?

    - burar, vad hade du för något och hur fugerade det? som den djurnörd jag är skulle jag typ helst vilja införskaffa det största akvarium jag kan hitta och inreda det som ett musparadis.. men akvarier är väl rätt tunga och otympliga att städa om de är väldigt stora, right? ^^'

    - .. sen rent allmänt, hur är det att ha möss, är de svåra/jobbiga att hålla och finns det någon stor mörk hemlighet om hur jobbigt det är att ha dem som inte framkommer från hemsidor om handlar om möss och musägande? :D
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 166
    Tuffingpoäng : 29
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  TIGR ons 08 mar 2017, 18:39

    jag hade aldrig haft dip till chips i hela mitt liv.

    så jag tänkte prova det.


    det här är det bästa som hänt mig (utom te) och det är det enda jag ätit idag grin
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  pitchfork ons 08 mar 2017, 19:16

    Phantomrider skrev:
    pitchfork skrev:
    Phantomrider skrev:finns det någon här som har möss?
    jag hade möss under typ fyra års tid!!! men jag har inga just nu
    kan jag hjälpa dig med något? evilgrin39
    :D :D :D omg yes, jag har liksom varit sugen på att skaffa möss nu ett tag efter att ha träffat skolans labmöss (har dock ingen möjlighet att skaffa möss i nuläget pga studentrum, men.. en kan väl få drömma va :D) anyway, det jag undrar över är typ..

    - HUR FÅR MAN TAG I DEM?? duger det med djuraffär eller är det bäst i alla lägen att köpa från uppfödare?

    - burar, vad hade du för något och hur fugerade det? som den djurnörd jag är skulle jag typ helst vilja införskaffa det största akvarium jag kan hitta och inreda det som ett musparadis.. men akvarier är väl rätt tunga och otympliga att städa om de är väldigt stora, right? ^^'

    - .. sen rent allmänt, hur är det att ha möss, är de svåra/jobbiga att hålla och finns det någon stor mörk hemlighet om hur jobbigt det är att ha dem som inte framkommer från hemsidor om handlar om möss och musägande? :D
    först och främst: kolla in www.mus.ifokus.se, det är rätt aktivt och fullt av information och allmänt fantastiskt

    - JAG REKOMMENDERAR UPPFÖDARE. grossistmöss kan vara jättefriska och leva i fyra år eller så kan de vara dräktiga och sjuka när man får dem. seriöst avlade möss är mer sociala, friska, och fina. oftast. det finns ett gäng uppfödare och möss kostar sällan mer än 150-200kr styck ens när de är mer 'fancy', och hittar du ingen uppfödare nära dig (det finns en lista med aktiva uppfödare på mus ifokus) brukar transport gå att ordna ändå.

    - jag har haft 130-liters (80x40x40 cm) akvarium och terrarium! det är en lagom storlek tycker jag, men något mindre går bra också.. dock inte för litet eftersom möss är så aktiva. jag tycker terrarium är jättepraktiskt, jag har aldrig lyft undan buren för städning men det går lätt att tömma buren på spån, dammsuga det sista och spraya med typ såpvatten. jag rekommenderar att ha så stort som möjligt och inreda så fullt som möjligt, möss gillar att kunna gömma sig, och att boa med pappersremsor. och att klättra i saker. har du glasbur går det att fästa plattor i väggarna och taket som man kan hänga rep, hängmattor och vattenflaskor från :) de gillar grenar också. särskilt färska äppelgrenar med löv på, men tjocka klättergrenar är poppis med. man kan ge dem hö att gräva omkring i, det tycker de om, men då ska man helst karantäna höet först så de inte riskerar att få någon ohyra.
    Akvarium är förresten ganska fint och mysigt och så, men ventilationen är inte den bästa och det är svårt att komma åt mössen när man måste ha in handen uppifrån. jag snickrade ihop ett tungt nätlock till mitt akvarium för att katterna inte skulle kunna ta sig genom det -(viktigt också att ha tillräckligt tätt nät så att inte mössen tar sig genom, helst mindre än en centimeter stora maskor. jag hade 1.3 cm men det tog sig ett par väldigt små ungar genom en gång, så jag fick inreda buren lågt i några veckor) - och det kunde jag hänga inredning från men då följde det med upp varje gång jag öppnade buren. blir lite jobbigt i längden. men det funkade för mig i ett år iallafall innan jag skaffade terrarium och började använda akvariet som extrabur.

    - jag tyckte det var jättemysigt att ha möss :) de är snälla och söta och aktiva och glada och väldigt tacksamma. och väldigt små. och de är varma och vibrerar i handen på en och burrar in sig i ens nacke och kan lära sig tricks. och de är helt sjukt lättskötta. jag har aldrig haft en aggressiv mus, och även de mer skygga har tyckt om att mysa in sig i mina kläder. de kissar lite överallt och det kan lukta lite men jag tyckte det luktade popcorn? hanar luktar mer men hanar ska hållas ensamma, så du lär ha honor ändå.

    en sak som är lite "jobbig" är att det rekommenderas att man blandar torrfodret själv, men det är lätt och billigt. det finns mängder av guider och man kan använda axas grynblandning som bas (om du känner en bonde eller så så är det bättre med helt havre/korn/vete/råg men mina möss överlevde utan) med lite småfrön och kanske nötbitar.

    man ska gärna släppa ut möss att få springa runt och leka lite på ett skrivbord eller en säng eller badkar eller något (inte på golvet!!!!!), nån gång ibland, eftersom de är aktiva och intelligenta djur. men akta sladdar och eventuella vägar till andra möbler och golvet!! möss är höjdrädda till skillnad från hamstrar så de undviker kanter men de kan ändå halka och så.

    jag hade en hel tråd med bilder och sånt på djur.nu men det är ju borta nu... men jag kan leta reda på lite bilder/videos på burinredningar och möss om du vill!!!

    ....ps ursäkta hur långt och ostrukturerat det blev ställ gärna mer specifika frågor om du kommer på något du undrar över thumbsup
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  pitchfork ons 08 mar 2017, 19:18

    TIGR skrev:jag hade aldrig haft dip till chips i hela mitt liv.

    så jag tänkte prova det.


    det här är det bästa som hänt mig (utom te) och det är det enda jag ätit idag grin
    hahahaha va!! chips är ju din huvudsakliga föda och så har du inte ätit det med dip .... jag är imponerad. okej jag har bara haft chips med dip typ en gång i mitt liv men jag äter chips rätt sällan skamsen
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 268
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Sweet_Horse ons 08 mar 2017, 21:11

    Koltrast skrev:^ Åh vad jobbigt att inte få vara för sig själv! Hoppas de fattar hinten snart!

    Och hej! Hur är det att bo i Italien egentligen? :)

    Det är rätt mysigt, hade velat stanna här långt längre än 9 månader men okeeej. :c
    Phantomrider
    Phantomrider
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 93
    Tuffingpoäng : 5
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 30

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Phantomrider ons 08 mar 2017, 22:33

    pitchfork skrev:
    Phantomrider skrev:
    pitchfork skrev:
    Phantomrider skrev:finns det någon här som har möss?
    jag hade möss under typ fyra års tid!!! men jag har inga just nu
    kan jag hjälpa dig med något? evilgrin39
    :D :D :D omg yes, jag har liksom varit sugen på att skaffa möss nu ett tag efter att ha träffat skolans labmöss (har dock ingen möjlighet att skaffa möss i nuläget pga studentrum, men.. en kan väl få drömma va :D) anyway, det jag undrar över är typ..

    - HUR FÅR MAN TAG I DEM?? duger det med djuraffär eller är det bäst i alla lägen att köpa från uppfödare?

    - burar, vad hade du för något och hur fugerade det? som den djurnörd jag är skulle jag typ helst vilja införskaffa det största akvarium jag kan hitta och inreda det som ett musparadis.. men akvarier är väl rätt tunga och otympliga att städa om de är väldigt stora, right? ^^'

    - .. sen rent allmänt, hur är det att ha möss, är de svåra/jobbiga att hålla och finns det någon stor mörk hemlighet om hur jobbigt det är att ha dem som inte framkommer från hemsidor om handlar om möss och musägande? :D
    först och främst: kolla in www.mus.ifokus.se, det är rätt aktivt och fullt av information och allmänt fantastiskt

    - JAG REKOMMENDERAR UPPFÖDARE. grossistmöss kan vara jättefriska och leva i fyra år eller så kan de vara dräktiga och sjuka när man får dem. seriöst avlade möss är mer sociala, friska, och fina. oftast. det finns ett gäng uppfödare och möss kostar sällan mer än 150-200kr styck ens när de är mer 'fancy', och hittar du ingen uppfödare nära dig (det finns en lista med aktiva uppfödare på mus ifokus) brukar transport gå att ordna ändå.

    - jag har haft 130-liters (80x40x40 cm) akvarium och terrarium! det är en lagom storlek tycker jag, men något mindre går bra också.. dock inte för litet eftersom möss är så aktiva. jag tycker terrarium är jättepraktiskt, jag har aldrig lyft undan buren för städning men det går lätt att tömma buren på spån, dammsuga det sista och spraya med typ såpvatten. jag rekommenderar att ha så stort som möjligt och inreda så fullt som möjligt, möss gillar att kunna gömma sig, och att boa med pappersremsor. och att klättra i saker. har du glasbur går det att fästa plattor i väggarna och taket som man kan hänga rep, hängmattor och vattenflaskor från :) de gillar grenar också. särskilt färska äppelgrenar med löv på, men tjocka klättergrenar är poppis med. man kan ge dem hö att gräva omkring i, det tycker de om, men då ska man helst karantäna höet först så de inte riskerar att få någon ohyra.
    Akvarium är förresten ganska fint och mysigt och så, men ventilationen är inte den bästa och det är svårt att komma åt mössen när man måste ha in handen uppifrån. jag snickrade ihop ett tungt nätlock till mitt akvarium för att katterna inte skulle kunna ta sig genom det -(viktigt också att ha tillräckligt tätt nät så att inte mössen tar sig genom, helst mindre än en centimeter stora maskor. jag hade 1.3 cm men det tog sig ett par väldigt små ungar genom en gång, så jag fick inreda buren lågt i några veckor) - och det kunde jag hänga inredning från men då följde det med upp varje gång jag öppnade buren. blir lite jobbigt i längden. men det funkade för mig i ett år iallafall innan jag skaffade terrarium och började använda akvariet som extrabur.

    - jag tyckte det var jättemysigt att ha möss :) de är snälla och söta och aktiva och glada och väldigt tacksamma. och väldigt små. och de är varma och vibrerar i handen på en och burrar in sig i ens nacke och kan lära sig tricks. och de är helt sjukt lättskötta. jag har aldrig haft en aggressiv mus, och även de mer skygga har tyckt om att mysa in sig i mina kläder. de kissar lite överallt och det kan lukta lite men jag tyckte det luktade popcorn? hanar luktar mer men hanar ska hållas ensamma, så du lär ha honor ändå.

    en sak som är lite "jobbig" är att det rekommenderas att man blandar torrfodret själv, men det är lätt och billigt. det finns mängder av guider och man kan använda axas grynblandning som bas (om du känner en bonde eller så så är det bättre med helt havre/korn/vete/råg men mina möss överlevde utan) med lite småfrön och kanske nötbitar.

    man ska gärna släppa ut möss att få springa runt och leka lite på ett skrivbord eller en säng eller badkar eller något (inte på golvet!!!!!), nån gång ibland, eftersom de är aktiva och intelligenta djur. men akta sladdar och eventuella vägar till andra möbler och golvet!! möss är höjdrädda till skillnad från hamstrar så de undviker kanter men de kan ändå halka och så.

    jag hade en hel tråd med bilder och sånt på djur.nu men det är ju borta nu... men jag kan leta reda på lite bilder/videos på burinredningar och möss om du vill!!!

    ....ps ursäkta hur långt och ostrukturerat det blev ställ gärna mer specifika frågor om du kommer på något du undrar över thumbsup

    haha, gör inget med långa svar, jag vill ju veta xD ventilationen, yess, det var typ det enda negativa jag kunde komma på om akvarium och det kändes inte så bra att låta någon bo sådär, trots storlek osv osv. men terrarium you say, ja nu när jag tittar närmare på det så verkar det ju grymt mycket mer praktiskt faktiskt... och ventilerat (y) finns det något man behöver tänka på vid val av terrarium? >_>

    och hur många möss hade du tillsammans? :)
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  pitchfork tor 09 mar 2017, 01:18

    Phantomrider skrev: haha, gör inget med långa svar, jag vill ju veta xD ventilationen, yess, det var typ det enda negativa jag kunde komma på om akvarium och det kändes inte så bra att låta någon bo sådär, trots storlek osv osv. men terrarium you say, ja nu när jag tittar närmare på det så verkar det ju grymt mycket mer praktiskt faktiskt... och ventilerat (y) finns det något man behöver tänka på vid val av terrarium? >_>

    och hur många möss hade du tillsammans? :)
    tja, se till att det är ventilerat nånstans högt upp och nånstans långt ner i buren, och att nätet inte är för brett. kanten för nät/dörrar bör inte vara för låg heller, det ska ju rymmas lite bottenmaterial. jag skaffade mitt terrarium från en reptilaffär, så det är egentligen tänkt för typ små ödlor (jag tror inte det är så många som tillverkar terrarium specifikt för gnagare haha), men det fungerar bra. akta så det inte finns hål för reptilmanicker bara, särskilt om du skaffar begagnat.
    sen så är det praktiskt om skjutglasen har nån form av 'handtag' i ena änden så det är lätt att öppna utan att lämna hela handavtryck på glaset varje gång, och skjutdörrarna glider bättre på plastskenor än metall enligt min erfarenhet, men inget av det är särskilt viktigt. vi har flera terrarium som är lite småtröga att öppna hemma och de fungerar fint.

    jag hade som mest 5 eller 6 möss tillsammans tror jag :) oftast 2-4. undvik helst att ha färre än 3 eftersom möss är sociala djur och dessutom inte lever så jättelänge - det är lite opraktiskt att hamna med en ensam mus plötsligt.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Smurvel tor 09 mar 2017, 07:18

    Jag ställde klockan på 6.30 för att gå upp "absolut senast kvart i sju". Det gick asbra osv. Men mitt täcke är fortfarande varmt och så mycket trevligare än omvärlden.
    Hund
    Hund
    Ladordedurr of Dogs


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 254
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ort : Finspång

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Hund tor 09 mar 2017, 10:59

    Idag ska jag till veterinären, men föst måste jag göra färdigt en samhällsuppgift...där jag inte vet vad läraren vill ha med...eller hur jag ska få in det i min uppgift.
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Koltrast tor 09 mar 2017, 14:32

    Ringde han insektsexperten/kreotopexperten idag, typ en månad eller mer försent, och han ska hjälpa till med att ta fram kreotoper (woho!)

    Men nu måste jag ringa min handledare för att ta reda på budgeten!?!? vilket jag borde veta och hört honom prata om men har sämst sifferminne så..

    och sen måste jag ringa han experten igen!?

    alltså ett telefonsamtal i månaden är för mycket för mig och nu måste jag göra 3 på en dag no
    Phantomrider
    Phantomrider
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 93
    Tuffingpoäng : 5
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 30

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Phantomrider tor 09 mar 2017, 15:40

    pitchfork skrev:tja, se till att det är ventilerat nånstans högt upp och nånstans långt ner i buren, och att nätet inte är för brett. kanten för nät/dörrar bör inte vara för låg heller, det ska ju rymmas lite bottenmaterial. jag skaffade mitt terrarium från en reptilaffär, så det är egentligen tänkt för typ små ödlor (jag tror inte det är så många som tillverkar terrarium specifikt för gnagare haha), men det fungerar bra. akta så det inte finns hål för reptilmanicker bara, särskilt om du skaffar begagnat.
    sen så är det praktiskt om skjutglasen har nån form av 'handtag' i ena änden så det är lätt att öppna utan att lämna hela handavtryck på glaset varje gång, och skjutdörrarna glider bättre på plastskenor än metall enligt min erfarenhet, men inget av det är särskilt viktigt. vi har flera terrarium som är lite småtröga att öppna hemma och de fungerar fint.

    jag hade som mest 5 eller 6 möss tillsammans tror jag :) oftast 2-4. undvik helst att ha färre än 3 eftersom möss är sociala djur och dessutom inte lever så jättelänge - det är lite opraktiskt att hamna med en ensam mus plötsligt.
    aa, jag hade tänkt ha runt 4 st, färre än så känns för lite och ensamt x) tack för alla svar btw :)
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 166
    Tuffingpoäng : 29
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  TIGR lör 11 mar 2017, 10:28

    hur mycket pengar lägger ni på presenter till folk? (födelsedagspresenter/julklappar)

    hur mycket får något kosta utan att personen känner att de behöver ge något tillbaka? för liksom jag typ ägnar mitt liv åt att fixa presenter till folk och det är bara kul. jag vill inte ha något tillbaka för det.
    Hund
    Hund
    Ladordedurr of Dogs


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 254
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ort : Finspång

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Hund sön 12 mar 2017, 15:23

    TIGR skrev:hur mycket pengar lägger ni på presenter till folk? (födelsedagspresenter/julklappar)

    hur mycket får något kosta utan att personen känner att de behöver ge något tillbaka? för liksom jag typ ägnar mitt liv åt att fixa presenter till folk och det är bara kul. jag vill inte ha något tillbaka för det.

    Jag brukar lägga det jag har typ, sämst på planering av pengar xD
    Men jag brukar göra så att jag betalar det jag måste när jag får pengar t.ex. hundmat och bensin/transportmedel och sen det som blir över går till det jag vill lägga på.
    Och då vill jag påpeka att min fasta inkomst är 1050kr + rörlig allt från 500-3000kr. (beroende på hur mycket jag jobbar)
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 268
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 27

    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Sweet_Horse sön 12 mar 2017, 16:01

    Min roomie kom precis hem från en promenad och hon sade att hon skulle duscha osv osv och att hon inte gjort det innan för hon slöat hela dagen. Great.

    Jag kom "hem" från Sverige för ca 30 minuter sedan efter att ha varit på resande fot hela dagen. Meh.

    Sponsored content


    Flumtråd - Sida 13 Empty Sv: Flumtråd

    Inlägg  Sponsored content

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: fre 26 apr 2024, 17:51