Såhär ser mitt fönsterbräde i köket ut i dagsläget. Jag har idag sått mammut-basilika (Mammoth-basil, jag gjorde en direktöversättning eftersom det gav ett så fantastiskt namn, jag vet inte om den faktiskt heter så på svenska), lila basilika, småbladig basilika och storbladig basilika samt en fröpåse som var en blandning av lila och grön basilika (lite oklart vilken typ, förmodligen storbladig). Förra året sådde jag också citronbasilika, men jag var inte så förtjust i smaken, så jag har hittills låtit bli att så den. Vi får se om jag kan hålla mig borta från den under våren, det ÄR ju trots allt en basilika.
Såhär ser min lila basilika ut för närvarande, såddes den 4 februari.
För att inspirera er till egen basilikaodling kommer här också lite bilder på ett par av mina basilikaplantor genom tiderna:
PS. Basilika förtjänar en egen tråd och jag kan därför inte alls hålla mig till den vanliga prat om växter-tråden, så det så. Dessutom saknar forumet regler :D
PPS. Om ni vill följa mina basilikaplantor ytterligare har de en egen hashtag på instagram: #delokaliseradbasilika