Hund skrev: Smurvel skrev: mitchan skrev:alltså buhu.... ska träffa folk från klassen imorgon, bland annat två av mina tre actual kompisar
och vi ska skicka brev till vår tredje kompis som är i tyskland och inte har internet
och för att spara resurser ska vi bara skriva varsitt brev och trycka ner det i ett och samma kuvert hahaha
så
vi ska göra det imorgon när vi ändå hade tänkt träffas (u know, spara resurser.... :--D)
dvs
jag måste skriva ett tillräckligt fantastiskt brev typ nu ikväll??? wtf?? pressure :--(
Jag skrev ett brev till GS en gång (innan jag flyttade till Uppsala) där jag skrev sagan om den lilla Draken och förtvålningen. Den var mycket fin.
Den låter mycket intressant....
Vad kul att du tycker det!!!! Jag hittade den nämligen just bland mina gamla dokument:
"Det var en gång en jättesöt liten drake som skulle förtvåla fett, för det tyckte han var en lämplig sysselsättning att ägna en lördag åt. Den lille draken vid namn Kurt Erik Bengt Thomas Alva Edison (hans mor var fascinerad av glödlampor) tog en promenad. På vägen hittade han ett träd och ville gärna förklara hur han tänkt göra när han skulle förtvåla! Han började med att se mycket intresserat på trädet och sedan säga:
"God Afton herr Grankvist. Vid förtvålning av fett reagerar hydroxidjoner med en ester som spjälkas till motsvarande alkohol och karboxylsyrajon!"
Tyvärr verkade trädet inte vara på något vidare prathumör och svarade därför inte på drakens annars mycket intressanta konstaterande. Draken fortsatte dock ändå och ropade ilsket:
"FETTER ÄR ESTERFÖRENINGAR!!!!! SÅ DE REAGERAR OCKSÅ SÅ SOM JAG NYSS SA!!!"
Just i detta skede kom en liten söt ko gående vägen fram. Han hade hört drakens ilskna skrik och frågade vad som stod på. Draken, som fortfarande var hemskt upprörd, svarade med att snyfta hjärtskärande:
"Vid hydrolysen återbildas glycerolen samtidigt som man erhåller palmitinsyrans natriumsalt!"
Kon, som till skillnad från trädet hade förmåga att tala, muade glatt:
"Jahaaaa. Och det är natriumsaltet som kallas tvål!!!"
"Just precis!" Utbrast draken och sken upp.
"Och eftersom man framställer tvål genom alkalisk esterhydrolys av fett kallas reaktionen förtvålning!" romade kon upphetsat.
"Sen kan man avskilja glycerolen och tillverka nitroglycerin!" skrek draken om möjligt ännu mer upphetsat.
De båda gjorde just vad de sagt, och sprängde sedan det envetna och tystlåtna trädet med nitroglycerinet innan de gick hem och drack te. Sedan levde de lyckliga i alla sina dagar, tills de fick dåligt samvete över att de sprängt trädet och planterade ett nytt."