TIGR skrev:i skolan sju-åtta varje dag och hem 12 timmar senare
minus 2h föreläsning
minus nån timme för lunch och korta pauser
är ändå runt 9 timmar aktivt pluggande om dagen
ofta lite mer för man fortsätter när man kommer hem
det är ju inte rimligt att det ska vara så mycket eller?
men nu har det varit så i tre dagar, och ändå ligger vi efter
hjälp mig
nej okej jag ska inte klaga jag har hittat två ingenjörer och en annan mattelärare och vi hjälps åt så allt går jätteeffektivt, herregud tänk om man haft denna studieteknik på gymnasiet vad snabbt allt skulle gått. men jösses vad mycket det är.
jag är trots allt glad att alla här faktiskt är intresserade av att plugga och jag gillar det redan väldigt mycket mer än gymnasiet.
Hur ser ditt schema ut? Verkar sådär långa dagar vara permanent? För oss brukar det gå lite i vågor, i labb-veckor har jag ibland varit i skolan 8-19 nästan varje dag, men det brukar oftast följas av en vecka med 10-12/10-15 då vi bara har föreläsningar. Jag insåg att jag helt behövde ändra min studieteknik när jag började på universitetet, att jag plötsligt behövde prioritera och att det var helt okej att ligga efter, så länge man låg efter i "rätt" sak. I matte och kemikurser har det exempelvis oftast varit helt omöjligt att hinna med att göra ALLA uppgifter och i allmänhet hinner man inte läsa allt som föreläsarna hänvisar till i böckerna. Ta en sak i taget, fokusera på det som de går igenom på föreläsningarna (de frågar aldrig på tentan om sådant som bara står i boken och som ingen sagt något om). Och kom ihåg att världen inte går under av underkända tentor!! Det suger, men det är okej. De första två åren av mina studier hade jag fler underkända än avslutade kurser, det är inget jag rekommenderar men det löste sig till slut. Det kommer gå bra, ta en sak i taget och kom ihåg att du inte behöver hinna precis allt! :)