Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+7
TNT
Jessie
Dessi
TIGR
Smurvel
Hund
GrönaSpindeln
11 posters

Boktråden

GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Antal inlägg : 143
    Tuffingpoäng : 13
    Registreringsdatum : 16-05-30

Boktråden Empty Boktråden

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 18:27

Nu är det (typ) sommar och då ska vi alla så klart läsa en massa böcker eller hur??? Jag hade tänkt läsa Bo Balderson för de är ungefär bäst, men sen vet jag inte vad mer jag ska läsa.

Hur är det med era bokplaner?

ps Bo Balderson skrev en massa mysiga pusseldeckare med mycket komik och politikparodi i som var stora på typ sjuttiotalet, om ni inte har läst dem så kan jag rekommendera varmt! Huvudpersonen är en lätt hypokondrisk äldre adjunkt (typ lärare) som åker runt med sin barnsliga och livsglada svåger som är stadsråd och älskar mord (och har sexton barn???). Stadsrådet och döden heter den första.

pps Bo Balderson är ett pseudonym och en massa folk som läste böckerna på sjuttiotalet har varit supernyfikna på vem det egentligen var för han kändes lite för insatt i politiken för att vara någon medelsvensson, men såvitt jag vet har ingen gissat rätt. man får veta det när han dör, när det nu blir.
    Hund
    Hund
    Ladordedurr of Dogs

Status :

Antal inlägg : 254
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-29

Boktråden Empty Sv: Boktråden

Inlägg  Hund tis 31 maj 2016, 19:37

Den låter jätteintressant, tyvärr är jag dock mer insatt i andra genrer. Jag föredrar fantasy, t.ex. Eragon, Hunger Games och liknande. Men jag brukar läsa diverse olika.

Mina planer är väl att läsa klart Game of Thrones, köpa och läsa Vindens namn och dens serie...annars vet jag inte...jag gillar inte min kommuns nya bibliotek då den är på gymnasiemark...alltså inne i kommunens gymnasium TT^TT
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Ålder : 32

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 19:45

Jag vill rekommendera Petrinideckarna av Mårten Sandén, de är väldigt gosiga. Känn er inte ivägskrämda av att de brukar stå på hyllan för 9-12 år, de är klart läsvärda ändå. :)
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 19:53

Ditt bibliotek låter ju jättejobbigt, har du inget stadsbibliotek i närheten alls?? GoT är helt okej, men jag tyckte det blev lite för drygt till slut med att folk dog i snabbare takt än man orkade lära känna dem, så jag gav upp någonstans halvvägs i sista boken (som kommit ut, serien är ju inte klar).

Vindens namn har jag inte hört talas om, kan du berätta lite om det?

Egentligen är jag ingen deckarfantast heller (jag tycker de flesta deckare är för mycket "åh allt är brutalt och hemskt och sen så är det någon som blir arresterad" plus att jag personligen tycker många deckare skildrar folk, speciellt om de tillhör någon minioritet, på lite märkliga sätt) men just Bo Balderson är underbart! Mest har jag nog också läst fantasy, fast min favorittyp av böcker går inte riktigt att genrébestämma på ett vettigt sätt. Mina två favoritförfattare är Terry Pratchett (som brukar klassas som fantasy med hans serie diskvärlden - om du inte har läst den så rekommenderas de varmt!) och Dauglas Adams (som skrev liftarens guide till galaxen som ju brukar klassas som sci-fi av någon outgrundlig anledning, samt två detektivböcker som är asbra men knappt någon känner till dem). De har båda gemensamt att de skriver ganska finurligt och humoristiskt och driver med vår värld och samhälle :)

En av mina absoluta favoritbeskrivningar från liftarens guide är tex "de hängde i luften på samma sätt som tegelstenar inte gör". Det ska vara roligt och spännande att läsa varje mening, då är det som bäst!!!

(tyvärr finns det väldigt ont om sådana böcker, så för det mesta läser jag "normala" böcker... både Eragon och Hunger Games har jag läst, och de var ok fast jag har en del kritik på främst Eragon... Hunger Games var väl mer välskriven, men hjälp vad tung, den tänker jag aldrig läsa om! vilket jag antar är rätt högt betyg för då har den ju lyckas röra en)
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs

Status :

Antal inlägg : 166
    Tuffingpoäng : 29
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 27

Inlägg  TIGR tis 31 maj 2016, 20:00

rekommenderar väl momo av michael ende, som alltid

vindens namn är rätt så mys
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 20:01

TIGR skrev:rekommenderar väl momo av michael ende, som alltid

Åh momo <3
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 20:02

TIGR skrev:rekommenderar väl momo av michael ende, som alltid

Du har väl läst den oändliga historien med? Den är nästan lika gosig som momo :)
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs

Status :

Inlägg  TIGR tis 31 maj 2016, 20:04

inget är lika gosigt som momo men den oändliga historien är väldigt bra också ja

alkemisten av paulo coelho är mys också
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 20:10

TIGR skrev:inget är lika gosigt som momo men den oändliga historien är väldigt bra också ja

åh den läste jag när jag var jätteliten jag minns typ inget förrutom att de ägnade en oproportionsenlig lång bit av boken åt att.... åka båt??? Eller har jag blandat ihop det med en annan??
    Jag kanske borde läsa om den!
    TIGR
    TIGR
    något coolt specialgrejs

Status :

Inlägg  TIGR tis 31 maj 2016, 20:11

GrönaSpindeln skrev:
    TIGR skrev:inget är lika gosigt som momo men den oändliga historien är väldigt bra också ja

åh den läste jag när jag var jätteliten jag minns typ inget förrutom att de ägnade en oproportionsenlig lång bit av boken åt att.... åka båt??? Eller har jag blandat ihop det med en annan??

näe så lång tid tog ju inte båtgrejen, du blandade nog ihop den med någon annan

du borde absolut läsa om den, jättemysig. det var den första bok jag ansåg var min favoritbok faktiskt.
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 20:13

TIGR skrev:
    GrönaSpindeln skrev:

näe så lång tid tog ju inte båtgrejen, du blandade nog ihop den med någon annan

du borde absolut läsa om den, jättemysig. det var den första bok jag ansåg var min favoritbok faktiskt.

fast jag tyckte ju inte de skulle åka båt ALLS de skulle ju göra GULD varför skulle den annars heta "alkemisten" :(

Ja, jag måste verkligen läsa om den nu när jag inte är typ tolv och otålig och bara vill ha guld!!!
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Antal inlägg : 101
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 16-05-31
    Ålder : 29

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 22:57

Tänkte passa på att fråga om någon här använder Goodreads? Det är en sida där typ alla böcker ever finns upplistade, så får man själv lägga in vilka man läst, håller på att läsa, planerar att läsa osv. Vore spännande att kolla in vad andra har för boksmak här!
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 23:07

.... nej, riktigt så ambitiös är jag inte :) det närmaste jag kommit var när jag i typ sexan fick en läsdagbok där man skulle skriva samma sak, jag orkade i typ en vecka sen gav jag upp.
    Jessie
    regnbågsbarn

Status :

Antal inlägg : 4
    Tuffingpoäng : 0

Inlägg  Jessie ons 01 jun 2016, 00:00

Jag har nästan bara läst Stephen King-böcker senaste året eller något sånt (förmodligen längre förresten). Började med lite random titlar, sen insåg att jag vill läsa allihopa så jag började med den första han skrev (Carrie, 1974) och har jobbat mig framåt. Dom som finns på biblioteket i alla fall.

Just nu är jag på Hearts Of Atlantis (1999) så det är snart slut D:

Kan rekommendera Svarta Tornet-serien i alla fall, den är bäst. Sen är hans böcker lite smått konstiga, och kan spåra ur en aning. Dom flesta i alla fall.

Sen har jag planerat att läsa 1984, En blomma i Afrikas öken samt Flugornas Herre. Samt läsa om Isfolket-serien. Någon gång, när jag inte har någon annan bok
    TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Antal inlägg : 117
    Ålder : 25

Inlägg  TNT ons 01 jun 2016, 01:44

Jag tycker folk borde läsa Ready Player One av Ernest Cline för minns att jag läste den för några år sen och att den var fett bra.

Good job Remo du skrev ett inlägg
    TheHate
    TheHate
    björne

Status :

Antal inlägg : 217
    Tuffingpoäng : 15

Inlägg  TheHate ons 01 jun 2016, 09:29

Har någon här läst The Silmarillion J.R.R. Tolkien?? Är nyfiken på den men någon som läst den som kan säga om det är värt att köpa? grin
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn

Status :

Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15

Inlägg  mitchan ons 01 jun 2016, 10:36

TheHate skrev:Har någon här läst The Silmarillion J.R.R. Tolkien?? Är nyfiken på den men någon som läst den som kan säga om det är värt att köpa? grin
    den var ganska mysig men typ ganska seg rätt ofta tycker jag väl hehe
    tror jag tvingade mig igenom dom sega delarna och faktiskt läste klart den men jag minns inte så jättemycket av vad som hände ens
    så jag tyckte väl inte den var så värd att lägga på hjärnan hehe

fast min kompis älskade den massor

jag vet inte
    TheHate
    TheHate
    björne

Status :

Antal inlägg : 217
    Tuffingpoäng : 15

Inlägg  TheHate ons 01 jun 2016, 16:02

mitchan skrev:
    TheHate skrev:Har någon här läst The Silmarillion J.R.R. Tolkien?? Är nyfiken på den men någon som läst den som kan säga om det är värt att köpa? grin
    den var ganska mysig men typ ganska seg rätt ofta tycker jag väl hehe
    tror jag tvingade mig igenom dom sega delarna och faktiskt läste klart den men jag minns inte så jättemycket av vad som hände ens
    så jag tyckte väl inte den var så värd att lägga på hjärnan hehe

fast min kompis älskade den massor

jag vet inte

Jag blir så rastlös när jag läser så om den är seg så kanske den inte är så bra för mig haha, kanske ger den en chans om jag hittar den billigt eller begagnat nånstans!
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln ons 01 jun 2016, 21:44

Har varit sugen på att läsa Silmarillion rätt länge nu faktiskt, men den är aldrig på biblioteket när jag är där! Kanske får beställa den nån dag :)

Stephen King är bra, jag borde läsa honom igen! Jag har bara läst djurkyrkogården, och det var länge sen.
    Matilda_Eli
    Matilda_Eli
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny

Status :

Antal inlägg : 27
    Tuffingpoäng : 4
    Registreringsdatum : 16-06-01

Inlägg  Matilda_Eli tor 02 jun 2016, 06:14

Jag måste bli bättre på engelska eftersom att jag är in love med en engelsktalande. Så det är typ syftet med alla böcker jag läser just nu, att bli bättre på engelska. Har precis läst ut Carrie av Stephen King och nu läser jag Little Women av Louisa May Alcott. Kommer nog bara läsa böcker på engelska i sommar. Har länge velat läsa James Baldwins Go Tell It To The Mountain så det kanske jag får gjort det närmsta.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tor 02 jun 2016, 07:17

Matilda_Eli skrev:Jag måste bli bättre på engelska eftersom att jag är in love med en engelsktalande. Så det är typ syftet med alla böcker jag läser just nu, att bli bättre på engelska. Har precis läst ut Carrie av Stephen King och nu läser jag Little Women av Louisa May Alcott. Kommer nog bara läsa böcker på engelska i sommar. Har länge velat läsa James Baldwins Go Tell It To The Mountain så det kanske jag får gjort det närmsta.
    Åh jag har också för avsikt att läsa engelska böcker under sommaren i ett försök att förbättra min engelska (insett att min vokabulär är väldigt molekylärbiologi-begränsad och att jag är typ ganska sämst på vardagsengelska eller vad man ska säga).

PS jag är inte kär i någon engelsktalande jag ska bara göra min praktik +examensarbete på ett labb där folk pratar engelska.
    Hund
    Hund
    Ladordedurr of Dogs

Status :

Antal inlägg : 254

Inlägg  Hund tor 02 jun 2016, 07:53

GrönaSpindeln skrev:Ditt bibliotek låter ju jättejobbigt, har du inget stadsbibliotek i närheten alls?? GoT är helt okej, men jag tyckte det blev lite för drygt till slut med att folk dog i snabbare takt än man orkade lära känna dem, så jag gav upp någonstans halvvägs i sista boken (som kommit ut, serien är ju inte klar).

Vindens namn har jag inte hört talas om, kan du berätta lite om det?

Egentligen är jag ingen deckarfantast heller (jag tycker de flesta deckare är för mycket "åh allt är brutalt och hemskt och sen så är det någon som blir arresterad" plus att jag personligen tycker många deckare skildrar folk, speciellt om de tillhör någon minioritet, på lite märkliga sätt) men just Bo Balderson är underbart! Mest har jag nog också läst fantasy, fast min favorittyp av böcker går inte riktigt att genrébestämma på ett vettigt sätt. Mina två favoritförfattare är Terry Pratchett (som brukar klassas som fantasy med hans serie diskvärlden - om du inte har läst den så rekommenderas de varmt!) och Dauglas Adams (som skrev liftarens guide till galaxen som ju brukar klassas som sci-fi av någon outgrundlig anledning, samt två detektivböcker som är asbra men knappt någon känner till dem). De har båda gemensamt att de skriver ganska finurligt och humoristiskt och driver med vår värld och samhälle :)

En av mina absoluta favoritbeskrivningar från liftarens guide är tex "de hängde i luften på samma sätt som tegelstenar inte gör". Det ska vara roligt och spännande att läsa varje mening, då är det som bäst!!!

(tyvärr finns det väldigt ont om sådana böcker, så för det mesta läser jag "normala" böcker... både Eragon och Hunger Games har jag läst, och de var ok fast jag har en del kritik på främst Eragon... Hunger Games var väl mer välskriven, men hjälp vad tung, den tänker jag aldrig läsa om! vilket jag antar är rätt högt betyg för då har den ju lyckas röra en)

Mitt "stadsbibliotek" är det på gymnasiet. Närmsta förutom det är väl Norrköpings? Men det är så jobbigt att gå dit när man har social fobi....

Vindens namn...jag läste den typ för fyra år sedan. Den var väldigt avancerad i språket, men det var även jag så det löste sig men den var lite svårläst. (Den var på vuxenavdelningen iof).
    Författaren är Patrick Rothfuss.
    Den handlar om Kvothe, som berättar sin livshistoria för Krönikören. Så man får följa två parallela linjer; nutid och dåtid. Han hör till ett vandrande folk som är duktiga på skådespeleri, berättande och musikalitet. Han tog sig in på Universitetet i en ung ålder där han vill lära sig magi och om de som mördade hans föräldrar.
    Det är typ en fantasy serie med hämnd i åtanke, eller hur man ska säga? Helt klart värd att läsa dock :P
    Jag har aldrig varit bra på att förklara böcker men jaja xD

En lite deckare med helt annan point-of-view jag kan rekommendera är Den Siste Tempelriddaren av Raymond Khoury. Det är mera av ett mysterie och huvudpersonen är en sån där som gräver i jorden (tappade ordet; tänkte skriva arkitekt men det stämmer nog inte). Jag har inte kommit igenom den, men den är väldigt bra!
    Rekommenderar även Spelets Härskare av Sidney Sheldon; handlar verkligen om makt och hur en kvinna får makt för ett företag under den såkallade guldrushen. Väldigt intressant!

Jag tycker Eragon är lite flummig, eller hur man ska säga, men den är fortfarande välskriven enligt mig. Hunger Games också, jag har läst båda serierna två gånger :)

Temeraire är också bra!
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tor 02 jun 2016, 12:33

Åh, tack så mycket för tipsen, jag ska definitivt kolla in dem!! :D
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3

Status :

Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

Inlägg  pitchfork tor 02 jun 2016, 15:57

Åh, the name of the wind är en mysig serie, hittade den av en slump för några år sen och böckerna stod i min bokhylla i flera månader tills jag såg någon på internet rekommendera den hahaha.

Är evigheter sen jag läste något ordentligt, håller på i asoiaf (bok 5) men det är nog över ett år sen jag tittade i den, och jag har massor av böcker och novellsamlingar (gud vad hipster jag är) jag har tänkt läsa. Min bokhylla är full av olästa böcker men jag har annat för mig (...säger vi, jag prioriterar bara dåligt).
    Och jag måste börja läsa saker på svenska för jag börjar känna av att min vokabulär suger men jag gillar verkligen inte böcker på svenska hahaha, livet är hårt :(
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tor 02 jun 2016, 16:03

pitchfork skrev:Åh, the name of the wind är en mysig serie, hittade den av en slump för några år sen och böckerna stod i min bokhylla i flera månader tills jag såg någon på internet rekommendera den hahaha.

Är evigheter sen jag läste något ordentligt, håller på i asoiaf (bok 5) men det är nog över ett år sen jag tittade i den, och jag har massor av böcker och novellsamlingar (gud vad hipster jag är) jag har tänkt läsa. Min bokhylla är full av olästa böcker men jag har annat för mig (...säger vi, jag prioriterar bara dåligt).
    Och jag måste börja läsa saker på svenska för jag börjar känna av att min vokabulär suger men jag gillar verkligen inte böcker på svenska hahaha, livet är hårt :(
    LÄS BO BALDERSON DIN KOKOSNÖT!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: tor 21 nov 2024, 14:32