GrönaSpindeln skrev:Ditt bibliotek låter ju jättejobbigt, har du inget stadsbibliotek i närheten alls?? GoT är helt okej, men jag tyckte det blev lite för drygt till slut med att folk dog i snabbare takt än man orkade lära känna dem, så jag gav upp någonstans halvvägs i sista boken (som kommit ut, serien är ju inte klar).
Vindens namn har jag inte hört talas om, kan du berätta lite om det?
Egentligen är jag ingen deckarfantast heller (jag tycker de flesta deckare är för mycket "åh allt är brutalt och hemskt och sen så är det någon som blir arresterad" plus att jag personligen tycker många deckare skildrar folk, speciellt om de tillhör någon minioritet, på lite märkliga sätt) men just Bo Balderson är underbart! Mest har jag nog också läst fantasy, fast min favorittyp av böcker går inte riktigt att genrébestämma på ett vettigt sätt. Mina två favoritförfattare är Terry Pratchett (som brukar klassas som fantasy med hans serie diskvärlden - om du inte har läst den så rekommenderas de varmt!) och Dauglas Adams (som skrev liftarens guide till galaxen som ju brukar klassas som sci-fi av någon outgrundlig anledning, samt två detektivböcker som är asbra men knappt någon känner till dem). De har båda gemensamt att de skriver ganska finurligt och humoristiskt och driver med vår värld och samhälle :)
En av mina absoluta favoritbeskrivningar från liftarens guide är tex "de hängde i luften på samma sätt som tegelstenar inte gör". Det ska vara roligt och spännande att läsa varje mening, då är det som bäst!!!
(tyvärr finns det väldigt ont om sådana böcker, så för det mesta läser jag "normala" böcker... både Eragon och Hunger Games har jag läst, och de var ok fast jag har en del kritik på främst Eragon... Hunger Games var väl mer välskriven, men hjälp vad tung, den tänker jag aldrig läsa om! vilket jag antar är rätt högt betyg för då har den ju lyckas röra en)
Mitt "stadsbibliotek" är det på gymnasiet. Närmsta förutom det är väl Norrköpings? Men det är så jobbigt att gå dit när man har social fobi....
Vindens namn...jag läste den typ för fyra år sedan. Den var väldigt avancerad i språket, men det var även jag så det löste sig men den var lite svårläst. (Den var på vuxenavdelningen iof).
Författaren är Patrick Rothfuss.
Den handlar om Kvothe, som berättar sin livshistoria för Krönikören. Så man får följa två parallela linjer; nutid och dåtid. Han hör till ett vandrande folk som är duktiga på skådespeleri, berättande och musikalitet. Han tog sig in på Universitetet i en ung ålder där han vill lära sig magi och om de som mördade hans föräldrar.
Det är typ en fantasy serie med hämnd i åtanke, eller hur man ska säga? Helt klart värd att läsa dock :P
Jag har aldrig varit bra på att förklara böcker men jaja xD
En lite deckare med helt annan point-of-view jag kan rekommendera är Den Siste Tempelriddaren av Raymond Khoury. Det är mera av ett mysterie och huvudpersonen är en sån där som gräver i jorden (tappade ordet; tänkte skriva arkitekt men det stämmer nog inte). Jag har inte kommit igenom den, men den är väldigt bra!
Rekommenderar även Spelets Härskare av Sidney Sheldon; handlar verkligen om makt och hur en kvinna får makt för ett företag under den såkallade guldrushen. Väldigt intressant!
Jag tycker Eragon är lite flummig, eller hur man ska säga, men den är fortfarande välskriven enligt mig. Hunger Games också, jag har läst båda serierna två gånger :)
Temeraire är också bra!