Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

4 posters

    Kremera djur i ugnen

    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Kremera djur i ugnen Empty Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Fridas_djurhem ons 25 dec 2019, 19:10

    Nu minns jag vad det var jag tänkte skriva i forum. En dag för nu ganska länge sedan slog det mig att det kanske hade funkat att kremera djur i ugnen eftersom vissa ugnar, däribland vår, har en pyrolysfunktion som innebär att temperaturen blir uppåt 1000 grader (minns inte exakt hur varmt men vår ugn låser sig i alla fall i typ tre timmar av säkerhetsskäl).

    Under den tiden blir det mesta inuti till aska utom typ vissa metaller eller vad det nu är för material som tål höga temperaturer. Så jag funderade på om det hypotetiskt hade gått att kremera ett litet djur, säg en hamster, i ugnen. Eftersom det kostar att kremera via veterinär så hade ju hemmakremering varit - hypotetiskt - ett nästan gratis förfarande.

    Jag försökte googla men det verkar inte som att någon försökt kremera djur i hemmaugn tidigare. Men många gissade att benen inte skulle bli till aska utan enbart förkolnade, dessutom tillkommer sannolikt en uppenbar stank som kanske gör ugnen obrukbar, osv. Då tänkte jag att alla ni konstiga taxidermipersoner kanske, återigen hypotetiskt, hade kunnat utnyttja en sådan hypotetisk egen ugn till att grilla bort köttet och ta tillvara på skelettet.

    Men när jag googlade fick jag reda på att den giftiga röken som bildas vid "normal" pyrolys av ugn (utan djurkadaver inuti) är kapabel att döda fåglar som vistas i samma hus som ugnen och det var ju ganska hemskt att läsa. Se denna artikel: https://www.expressen.se/nyheter/sarahs-undulater-dog-av-populara-ikea-varan/

    Rimligen frigörs det ännu mer giftiga gaser om man använder funktionen med samtidigt innehåll av dött djur än utan och kanske kan det bli hälsovådligt även för oss människor??? Men även om det inte blir skadligt lär det ju lukta förjävligt och dessutom kanske ugnen förstörs eller lukten sätter sig i köksväggarna eller liknande.

    Min slutsats efter mina efterforskningar blir därmed att det antagligen inte är så bra att använda pyrolys till att helt eller delvis försöka kremera djur inuti ugnen, speciellt inte om man har fåglar hemma.

    Det finns egentligen inget att diskutera utan jag ville bara dela med mig av dessa spekulationer. Jo, någon här kanske har kännedom om hur varmt det måste bli för att kremering ska kunna ske? Skiljer det sig beroende på vilken benmängd som ska bli till aska, eller blir det alltid till kolbitar och är dessa kolbitar i så fall lätta att pulvrisera till något som liknar aska? Professionella kremeringsugnar blir väl typ 3000 grader och antagligen är det såna temperaturer som krävs för en garanterat fullständig kremering.

    Alla alternativa användningsområden för hushållsapparater kan diskuteras i tråden om den måste ha något ämne.


    Senast ändrad av Fridas_djurhem den ons 25 dec 2019, 19:21, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : hej)
    Donk
    Donk
    Kung över DNR


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 257
    Tuffingpoäng : 49
    Registreringsdatum : 11-08-14

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Donk tor 26 dec 2019, 10:37

    hej jag avsäger mig allt ansvar kopplat till vad du har gjort alternativt vad du avser göra men ben blir inte kremerade utan man pulveriserar dem och kallar det för aska så du får ha en fet blender också att köra skelettdelarna i efteråt
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  mitchan tor 26 dec 2019, 11:22

    Rimligen frigörs det ännu mer giftiga gaser om man använder funktionen med samtidigt innehåll av dött djur än utan och kanske kan det bli hälsovådligt även för oss människor???
    näe 
    typ 90% av en fågel består av andningsorgan och dom byter ut ca all luft i sina lungor samt luftsäckar med varje andetag, vilket gör dom galet känsliga. en fågel kan dö av att andas in vanlig brandrök eller av att man värmer upp en teflonstekpanna för att laga mat.
    använder man pyrolys som man SKA, dvs, öppnar fönster och ventilerar väl, samt har alla fåglar i ett annat rum med dörrarna stängda, så är det inga problem även för fåglarna.  beer (dock: jag själv skulle antingen ha typ 3 dörrar mellan köket och mina fåglar ELLER obsessivt tejpa för springorna i dörren.... mvh tejpade till och med för hela fågelrumsdörren när det skulle målas väggar med vattenbaserad färg...)

    anyway slutsatsen är: nej det lär nog inte bli särskilt mycket giftigare av att ha ett dött djur bland alla gross fetter och skräp som redan är där inne. 



    Men även om det inte blir skadligt lär det ju lukta förjävligt och dessutom kanske ugnen förstörs eller lukten sätter sig i köksväggarna eller liknande.
    skulle väl inte lukta mer än om man använder pyrolysfunktionen normalt??? lär ju inte lukta KADAVER såvida du inte låtit djuret (eller människan, no judging here) ruttna lite först?? 
    och om du vädrar properly as per instuktionerna man får med ugnen så kommer inga lukter sätta sig någonstans probably 
    disclaimer: föddes utan luktsinne 



    Jo, någon här kanske har kännedom om hur varmt det måste bli för att kremering ska kunna ske?
    för smådjur räcker 7-800 grader, för katter och hundar har jag hört typ 1000 grader i 3-4 timmar? 



    blir det alltid till kolbitar och är dessa kolbitar i så fall lätta att pulvrisera till något som liknar aska?
    som donk sa så blir skelettet aldrig till aska, men det ÄR relativt lätt att mala ner ben efter kremering, dom blir ganska sköra.





    lycka till med din hypotes
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 29 dec 2019, 11:33

    Donk skrev:hej jag avsäger mig allt ansvar kopplat till vad du har gjort alternativt vad du avser göra men ben blir inte kremerade utan man pulveriserar dem och kallar det för aska så du får ha en fet blender också att köra skelettdelarna i efteråt

    Jag visste inte detta!!! Alltså att ben inte blir aska ut att man måste pulvrisera dem manuellt. Det gör ju förfarandet lite mer otäckt kanske om det är nån gammal kompis som man försöker kremera. Men genomförbart visst. Undrar hur det är att jobba i krematorium.
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 29 dec 2019, 11:50

    mitchan skrev:näe 
    typ 90% av en fågel består av andningsorgan och dom byter ut ca all luft i sina lungor samt luftsäckar med varje andetag, vilket gör dom galet känsliga. en fågel kan dö av att andas in vanlig brandrök eller av att man värmer upp en teflonstekpanna för att laga mat.
    använder man pyrolys som man SKA, dvs, öppnar fönster och ventilerar väl, samt har alla fåglar i ett annat rum med dörrarna stängda, så är det inga problem även för fåglarna.  beer (dock: jag själv skulle antingen ha typ 3 dörrar mellan köket och mina fåglar ELLER obsessivt tejpa för springorna i dörren.... mvh tejpade till och med för hela fågelrumsdörren när det skulle målas väggar med vattenbaserad färg...)

    Har du själv erfarenhet av att använda pyrolys??? Jag frågar eftersom när vi använder vår pyrolys blir röken FÖRJÄVLIG, lukten tar över hela nedre våningen och känns även på övervåningen, förutom att det läcker en hel del värme. Det hade förvånat mig om fåglar INTE dog av detta. Dock vill jag också tillägga att när vi använt den funktionen har ugnen varit rejält smutsig och jag tror inte det luktar lika mycket vid en normal rengöring. Vi har vädrat samtidigt men antagligen inte tillräckligt bra. Jag menar enbart att om fåglar är extremt känsliga så ska man nog vara försiktig med tanke på hur lätt gaser sprider sig osv..... JAG hade i alla fall inte vågat använda vår rökiga ugn i närheten av fåglar.

    EDIT: Det var väl i princip samma du sa också i och för sig.

    skulle väl inte lukta mer än om man använder pyrolysfunktionen normalt??? lär ju inte lukta KADAVER såvida du inte låtit djuret (eller människan, no judging here) ruttna lite först?? 
    och om du vädrar properly as per instuktionerna man får med ugnen så kommer inga lukter sätta sig någonstans probably 
    disclaimer: föddes utan luktsinne 

    Kadaver lär det inte lukta, men typ... bränt kött... bränd päls... jag venne, jag är själv inte bekant med att lukta på brinnande djur men eftersom lukten blir hemsk under pyrolys utan märkvärdigt innehåll så vill jag inte föreställa mig lukten om där också ligger hår och benrester m.m. Men självklart hade det inte luktat nåt för dig. :@

    för smådjur räcker 7-800 grader, för katter och hundar har jag hört typ 1000 grader i 3-4 timmar? 

    Okej. Tack.
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 28

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  mitchan sön 29 dec 2019, 12:11

    alltså att vädra properly innebär ju inte bara att öppna ett fönster, utan att skapa sufficient DRAG för all rök att ta sig ut.



    men om du har en hamster du vill kremera kan jag donera dom 200 kronorna <33
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 29 dec 2019, 12:16

    mitchan skrev:alltså att vädra properly innebär ju inte bara att öppna ett fönster, utan att skapa sufficient DRAG för all rök att ta sig ut.



    men om du har en hamster du vill kremera kan jag donera dom 200 kronorna <33

    Ja men då förstår jag. Jag ville väl bara inflika att under normala förhållanden kan det bli svårt typ. Men ah. Att rök som inte finns ej heller kan skada är vi nog överens om.

    Lyckligtvis har jag inga djur jag vill kremera. Ännu :D
    Vi brukar köra på vanlig hederlig begravning.
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  pitchfork sön 21 jun 2020, 16:19

    asså min syster spenderade minst en tusenlapp på att få sin dvärgskäggis kremerad men jag skulle ta det tusen gånger om innan jag slängde in ett husdjur i ugnen.... resten av den ugnens livstid kommer du äta stampe-partiklar namnam mumma

    Sponsored content


    Kremera djur i ugnen Empty Sv: Kremera djur i ugnen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre 26 apr 2024, 19:24