Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+13
Smurvel
Hgfy
lince
TIGR
Hund
TNT
Matilda_Eli
TheHate
GrönaSpindeln
Sweet_Horse
pitchfork
mitchan
Dessi
17 posters

Prat om växter

Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 32

Prat om växter Empty Prat om växter

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 09:39

Eftersom jag blivit uråldig nu för tiden har jag börjat intressera mig för att så frön och plantera saker osv. Det är mysigt!

Visa bilder på era växter, namnge era växter och prata med/om era växter!!

Här är mina två basilikaplantor, jag sådde dem i mars 2015! De är ganska stora nu för tiden.

Prat om växter Basilika_574d3f609606ee7b9e07a769
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Antal inlägg : 101
    Tuffingpoäng : 9
    Registreringsdatum : 16-05-31
    Ålder : 29

Prat om växter Empty Sv: Prat om växter

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 09:42

Jag är jättesugen på att plantera avokadokärnor, testade men gick inte speciellt bra hehe. Har någon några tips eller erfarenhet av avokadosar? Jag satte dem i jord men funderar på om det går lite bättre om man sätter ned dem i ett vattenglas istället?

mvh dödar alla mina plantor ändå
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 09:45

Dessi skrev:Jag är jättesugen på att plantera avokadokärnor, testade men gick inte speciellt bra hehe. Har någon några tips eller erfarenhet av avokadosar? Jag satte dem i jord men funderar på om det går lite bättre om man sätter ned dem i ett vattenglas istället?

mvh dödar alla mina plantor ändå
    Jag har för mig att jag hört någonstans att man ska göra ett snitt i kärnan så att det kommer in vatten? Vet inte om det stämmer dock, har aldrig odlat avokado :D Blev det en planta som dog eller hände det inget alls?

(Pitchfork var inte du expert på avokadoodling tills dina katter åt upp plantan????)
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 09:48

Smurvel skrev:
    Jag har för mig att jag hört någonstans att man ska göra ett snitt i kärnan så att det kommer in vatten? Vet inte om det stämmer dock, har aldrig odlat avokado :D Blev det en planta som dog eller hände det inget alls?

(Pitchfork var inte du expert på avokadoodling tills dina katter åt upp plantan????)
    Jahaaaaaaaaaa, ja det kanske man ska. Det var nämligen ingenting alls som hände! Jag gick följde instruktioner på denna sida: http://www.odla.nu/fragor-svar/lyckas-med-avokadokarna

Måste också passa på att kommentera ett "damnnn!" på dina basilikaplantor, har de namn?
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 09:55

Dessi skrev:
    Smurvel skrev:

Jahaaaaaaaaaa, ja det kanske man ska. Det var nämligen ingenting alls som hände! Jag gick följde instruktioner på denna sida: http://www.odla.nu/fragor-svar/lyckas-med-avokadokarna

Måste också passa på att kommentera ett "damnnn!" på dina basilikaplantor, har de namn?
    Du kan ju testa att göra ett snitt och se om det fungerar iaf!! :D

Haha tack eller så! Nej jag trodde de skulle jättedö som de brukar göra så de fick aldrig några namn! Nu är den ena av dem jättehängig dock :( :( Tror de fått för mycket vatten (de hade dåligt turgor för ett par dagar sen så gav dem extra mycket men misstänker att det kanske blivit för mycket, jag hoppas stackaren återhämtar sig snart!!).
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn

Status :

Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15

Inlägg  mitchan tis 31 maj 2016, 11:28

jag har typ tre små kaktusar!!! ...brukade ha fler växter men alla dog
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 11:37

mitchan skrev:jag har typ tre små kaktusar!!! ...brukade ha fler växter men alla dog
    Åh visa bild!!! grin
    pitchfork
    pitchfork
    Mitchans Prins <3

Status :

Antal inlägg : 429
    Tuffingpoäng : 141
    Registreringsdatum : 11-08-16
    Ålder : 28

Inlägg  pitchfork tis 31 maj 2016, 11:57

Jag har odlat avokados!!! En av dem klarade sig relativt bra till och med med tanke på att jag aldrig hade en aning om vad jag höll på med. Den mest långlivade klarade sig väl i nästan ett år, jag planterade den nån gång kring jul 2014 eller så. Sen glömde jag vattna den och den dog. Pinigt whoco5

Prat om växter Img_9335_5512e9b29606ee0af959c759_574d5f89ddf2b32dd98a974aPrat om växter Img_5328_574d5e9cddf2b32dc9c76c18
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 12:08

Har också massa kaktusar hahah, de är de enda som inte dör för att jag glömmer vattna dem i någon vecka skamsen (att jag lyckats döda några stycken är irrelevant ehehehhe innocent )
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 12:56

Dessi skrev:Har också massa kaktusar hahah, de är de enda som inte dör för att jag glömmer vattna dem i någon vecka skamsen  (att jag lyckats döda några stycken är irrelevant ehehehhe innocent )
    Åh, jag vill se dina kaktusar också!! :D
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 12:57

pitchfork skrev:Jag har odlat avokados!!! En av dem klarade sig relativt bra till och med med tanke på att jag aldrig hade en aning om vad jag höll på med. Den mest långlivade klarade sig väl i nästan ett år, jag planterade den nån gång kring jul 2014 eller så. Sen glömde jag vattna den och den dog. Pinigt whoco5
    Vilka oerhört stiliga växter, vad synd att du glömde bort dem. :( :( :( RIP.
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 12:58

Smurvel skrev:
    Dessi skrev:Har också massa kaktusar hahah, de är de enda som inte dör för att jag glömmer vattna dem i någon vecka skamsen  (att jag lyckats döda några stycken är irrelevant ehehehhe innocent )
    De är köpta allihopa såklart, men kan gärna fota dem ändå! Älskar mina växter även om jag är dålig på att visa det genom att glömma bort dem med jämna mellanrum <3
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 13:00

Dessi skrev:
    Smurvel skrev:
    De är köpta allihopa såklart, men kan gärna fota dem ändå! Älskar mina växter även om jag är dålig på att visa det genom att glömma bort dem med jämna mellanrum <3
    Alla växter är välkomna här!! Till och med plast!! (Fast de är inte riktigt lika skojiga) Jag tänkte fota lite fler växter de närmaste dagarna eller så. Vi har en mycket söt blommig snöoxalis och en isopskufea på vår balkong!
    Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 13:05

Detta är en del av min kompis fina plantsamling, jag blir så avis och peppad på att odla saker och köpa blommor och inreda min lägenhet jättefint och mysigt. Sen inser jag vem jag är och att det aldrig gått hahaha, men detta är i alla fall lite smågoals för mig. Typ. En vacker dag när jag väl ska bo på samma ställe några år och det faktiskt är värt att lägga krut på att göra det fint och mysigt.

Prat om växter 62ad202732
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 31 maj 2016, 13:14

Det ser gosigt ut hos din vän! Jag skulle gärna ha typ massor av mer växter men våra katter massakrerar typ det mesta :( Så nu står 90% av våra växter på fönsterbrädet bakom kaninburen, haha. (...katterna tycker att kanin är asläskig så de vågar sig inte i närheten av henne)
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne

Status :

Antal inlägg : 268

Inlägg  Sweet_Horse tis 31 maj 2016, 18:07

Skulle man kunna prata om sin trädgård också... menar, det finns ju växter där också? :J

GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Antal inlägg : 143
    Tuffingpoäng : 13
    Registreringsdatum : 16-05-30

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 18:09

Trädgårdar är välkommna! :)
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne

Status :

Inlägg  Sweet_Horse tis 31 maj 2016, 18:17

WOOH!
    Bor fortfarande hemma, så ser inte trädgården som min, men kan ju alltid berätta hur min drömträdgård skulle se ut när jag väl hittat en plats att bo på och som tillåter en sån trädgård. c:

Har drömt väääldigt länge om att ha en trädgård fylld med bara vita blommor, särskilt vita rosor! Sen ha en eller två stora blodbokar för att ska en kontrast och ge färg. Plus att just bladen på en blodbok inte är så röda som de är på blodlönn så. Om inte blodträden ska vara med så skulle jag fortfarande satsa på vita blommor blandat med Night sky petunior. Fast Zinnior skulle kunna vara snyggt till blodträden utan alla vita blommor också... i för sig. Hmmm, the struggle is real. :/

FAST VITA ROSOR ÄR ETT MÅSTE. <3
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 18:42

Det låter estetiskt tilltalande och nästan som poesi (varför har vi inte en poesitråd förresten???)! Jag tycker det är awesome med trädgårdar/blomsamlingar som har teman och uttänkta färgkombinationer, fast jag förstår att det lätt blir så att man bara råkar samla ihop alla blommor man nånsin gillat i ett virrvarr :)
    När jag har en trädgård (och lär mig hantera blommor och deras turbotryck haha) så kommer jag förmodligen mest ha sådana växter man kan äta (typ, svarta vinbär) men jag är också lite sugen på att ha en klövergräsmatta med sådan där mörk (blodröd???) klöver för det skulle se så badass ut.
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne

Status :

Inlägg  Sweet_Horse tis 31 maj 2016, 19:13

Tell me about it! Finns en massa fina blommor. ;__;
    Åh, saker man kan äta... det får mig att tänka på hur praktiskt det är när mamma säger att det behövs sallad eller lök till maten och man bara kan springa ut till trädgården och dra upp det från trädgårdslandet som hon så fint planterat i "små" lådor. Lådorna är väl ca 2 m långa och 1 m bred, I guess. Finns hösthallon, rabarber, potatis och blåbär. <3
    I en annan del av trädgården så finns där örter, som timjan osv. Så det skulle också vara något att ha i en trädgård, känns väldigt mysigt på något sätt att kunna äta en middag gjord på saker ifrån trädgården. :D

(Det får mig att tänka på att jag planerade hur jag skulle ha min trädgård när jag var liten, men då var det en japansk vattenträdgård jag skulle ha. xD)
    GrönaSpindeln
    GrönaSpindeln
    Tefröken

Status :

Inlägg  GrönaSpindeln tis 31 maj 2016, 19:30

Ja, visst gör det!!! Jag och smurvel typ fastnade på plantagen i våras när vi skulle skaffa växter och jag hattifnattade runt och pillade på alla växter och berättade hur söta de var (det är fullt normalt beteende kring växter eller hur???) och sen visade det sig att typ alla var giftiga för katter :( Seriöst.
    De vi har köpt är också typ giftiga de är bara lite mindre giftiga (som murgröna) så vi hoppas kunna hindra dem innan de äter upp hela växten om de skulle få för sig det (murgrönan är tex i en hängkruka så de når den inte, och vi hade tänkt knoppa av eventuella blommor innan de blir bär som kan falla ned och ge dem magbesvär).

Alltså det är ju det som är så coolt med trädgårdar och växter, att man kan äta dem!! Det är ju väldigt få andra saker man kan äta, än växter (.... och djur). Mysigare finns inget än när man bara kan plocka lite färskt till sin måltid av sådant man odlat själv!
    Jag har mest massa barnminnen från när jag rände runt på landet och typ snodde lite unga morötter (jag minns inte ens om jag fick men det tror jag??) när jag blev lite småsugen. Och så satt jag i stora körsbärsträd och åt körsbär och spottade ned kärnorna och så föll de långt ned och det var roligt för jag var typ sju. Och krusbär!! Världen har ett seriöst underskott av krusbär.

Något intresse för blommor fick jag inte förrän nu när jag blev lite äldre, men jag minns att min farmor hade massor med vackra blommor i sin trädgård (vilket jag tyckte var trist för de inte gick att äta), speciellt olika typer av snygga ärtor (luktärtor kanske de heter?) som faktiskt var riktigt gulliga och duktiga på att klättra längs husfasaden. Men hennes favoritblommor var någon slags stora, prukande blommor som såg ut ungefär som tillplattade gigantiska rosor i beige och rosa (de växte på medelstora buskar). De var väldigt fina, och hon tyckte om att bara sitta och titta på när de slog ut.
    Sweet_Horse
    Sweet_Horse
    björne

Status :

Inlägg  Sweet_Horse tis 31 maj 2016, 20:34

Åh juste, det finns ju en massa gifta växter. Det finns en del Digitalisar i trädgården som bara väntar på att man ska ta på dem och stoppa in fingrarna i munnen så man får problem med hjärtat. HMPF.
    Vore synd om katterna om de fick i sig något konstigt som de inte tål. :c

Åh, det låter jättemysigt ju!
    Bodde innan ganska nära en skog där bredvid skogen fanns en del äppleträd och plommonträd som man kunde klättra i. Brukade sitta i ett specifikt äppelträd närmast skogen och äta på inte fullt mogna äpplen. Oh, tror det finns krusbär i trädgården också... hm. Oh yep, we have that. Vinbär också.. om mamma inte dragit upp de och slängt förstås. Åh, luktärtor med.

Det kommer så fina blommor med luktärtor. Haha, både morfar och mamma har förtjusta i blommor och växter och så. Så är väl i "riskzonen" att bli en alldeles galen i trädgårdar. ;)
    Åh, stora rosor!
    Det är något särskilt med naturen i sig med sina färgglada växter, mindre färgglada växter, små bladväxter, stora bladväxter, små buskar, stora buskar, små träd, stora träd och all annan sorts grönska!
    Förstår, om din farmor, gillade sina blommor... naturen är en skönhet i sig och det ska man njuta av så länge det bara går! <3

Dessi
    Dessi
    björne

Status :

Inlägg  Dessi tis 31 maj 2016, 23:06

Här kommer en bild på mina bebisar/tappra krigare som överlevt en aningen för mycket vanvård. Det är de enda plantorna jag har i min lägenhet atm hehe, men jag tycker faktiskt om dem väldigt mycket! Dålig kvalité pga midnattssolen som ännu inte levererar på topp. Diggar ändå mina plantisar. Har haft några andra som tyvärr dött.

Tror att plantis nummer 4 är en aloe vera-planta, resten vet jag inte..?
    Namnförslag någon?

Prat om växter 3b485c388b
    TheHate
    TheHate
    björne

Status :

Antal inlägg : 217
    Tuffingpoäng : 15

Inlägg  TheHate ons 01 jun 2016, 09:35

Åh, har planterat massor i år!
    Mest blommor, kanske 10 olika sorter, men också chiliplantor, tomatplantor, citronmeliss, basilika,
    avokadokärna (som inte riktigt vill gro), gräslök, smultron/jordgubbar, sallad, oregano och lite mer  w00t

Får förhoppningsvis ny lägenhet snart med stor uteplats så då kan jag plantera mer än på min fjuttiga balkong som jag har nu.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel ons 01 jun 2016, 12:12

Vilka jättesöta växter du har Dessi!!! Jag tycker en av dem ska heta Hubert!!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: tor 21 nov 2024, 10:44