Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+13
Smurvel
Hgfy
lince
TIGR
Hund
TNT
Matilda_Eli
TheHate
GrönaSpindeln
Sweet_Horse
pitchfork
mitchan
Dessi
17 posters

Prat om växter

TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Antal inlägg : 117
    Tuffingpoäng : 10
    Registreringsdatum : 16-05-28
    Ålder : 25

Prat om växter - Sida 5 Empty Sv: Prat om växter

Inlägg  TNT mån 20 feb 2017, 12:49

Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
    Har för nuvarande bara plantor jag köpt från ica för det finns inget ställe som säljer frön där jag bor iirc, men dom är mysiga dom med :D Köpte nya igår pga att jag lämnade min citronmeliss och persilja hos föräldrarna (knepigt att dra med dom på tåget). Men har nu en ny citronmeliss, någon sorts grönsallad och dill! Favoriter i repris hos den lilla, han lyckades ta sig upp på mitt skrivbord förra veckan och äta upp både hela dillen och halva citrnomelissen förra veckan :/
    TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Inlägg  TNT mån 20 feb 2017, 12:53

huh, jag hade sett denna tråden förut. är jättebra på att läsa igenom innan jag kommenterar osv osv
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 32

Inlägg  Smurvel mån 20 feb 2017, 13:58

TNT skrev:Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
    Har för nuvarande bara plantor jag köpt från ica för det finns inget ställe som säljer frön där jag bor iirc, men dom är mysiga dom med :D Köpte nya igår pga att jag lämnade min citronmeliss och persilja hos föräldrarna (knepigt att dra med dom på tåget). Men har nu en ny citronmeliss, någon sorts grönsallad och dill! Favoriter i repris hos den lilla, han lyckades ta sig upp på mitt skrivbord förra veckan och äta upp både hela dillen och halva citrnomelissen förra veckan :/
    Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :D
    TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Inlägg  TNT tis 21 feb 2017, 01:10

Smurvel skrev:
    Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :D
    Tyvärr så finns det varken ikea eller någon större blosterkedja i töreboda, tror att det finns någon liten men dom stänger innan jag slutat skolan och har int öppet på helgerna :( Finns ikea nära där föräldrarna bor, dock, så frågade min mor om hon kunde köpa frön och posta - alternativt så får jag dra mig dit när jag kommer hem någon gång nästa månad :D
    Ska genast gå och fota, lite tråkigt i mörkret, men får säkert någon fin bild senare idag jag kan posta också! :)
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn

Status :

Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15
    Ålder : 29

Inlägg  mitchan tis 21 feb 2017, 01:31

off topic men omg bor du i töreboda <3333
    jag och emma aka roseragdoll på djur.nu tältade där en natt för några år sen när hennes mamma skulle hämta en valp där.. fastän dom bor i norrland....
    det var kul <333 väntade på emma ensam på tågstationen i flera timmar och at least en alkis pratade med mig så jag fick gå en promenad för att gömma mig

men
    det var mysigt. jag och emma tog en nattpromenad och träffade massa katter. det var also väldigt stjärnklart.

aldrig hört talas om nån som faktiskt bor i töreboda förut ok
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 11:04

TNT skrev:
    Smurvel skrev:
    Tyvärr så finns det varken ikea eller någon större blosterkedja i töreboda, tror att det finns någon liten men dom stänger innan jag slutat skolan och har int öppet på helgerna :( Finns ikea nära där föräldrarna bor, dock, så frågade min mor om hon kunde köpa frön och posta - alternativt så får jag dra mig dit när jag kommer hem någon gång nästa månad :D
    Ska genast gå och fota, lite tråkigt i mörkret, men får säkert någon fin bild senare idag jag kan posta också! :)

Ah, I see.. ibland kan det ju finnas i mataffärer också, men oftast lite större i sådana fall,
    TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Inlägg  TNT tis 21 feb 2017, 14:46

Smurvel skrev:
    TNT skrev:
    Smurvel skrev:

Ah, I see.. ibland kan det ju finnas i mataffärer också, men oftast lite större i sådana fall,
    (Är en lögnare och har inte tagit bilder än, antar att jag blev distraherad av kaninen eller något - men ska försöka komma ihåg att göra det när jag kommer hem senare :D)

Ska kolla en extra gång på ica, annars får jag kanske dra mig bort mot netto, eller coop. För att vara en sån liten håla som det är så har töreboda förvånansvärt många mataffärer det är ett under att dom fortfarande är kvar. Är rätt säker på att det är typ 3 andra mataffärer också, sånna där mindre privatägda. Rätt fascinerade faktiskt.
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel tis 21 feb 2017, 15:33

DE HAR FÅTT IN NYA FRÖER PÅ IKEA. Kolla vad mycket gosigt som finns. w000t  w000t  w000t

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=fr%C3%B6er

ska lätt köpa dessa
    Prat om växter - Sida 5 Vaxer-froer__0441655_PE593482_S4

och eventuellt ett par till!!!
    TNT
    TNT
    regnbågspojke

Status :

Inlägg  TNT ons 22 feb 2017, 11:43

Smurvel skrev:DE HAR FÅTT IN NYA FRÖER PÅ IKEA. Kolla vad mycket gosigt som finns. w000t  w000t  w000t

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=fr%C3%B6er

ska lätt köpa dessa
    Prat om växter - Sida 5 Vaxer-froer__0441655_PE593482_S4

och eventuellt ett par till!!!
    ÅH vad kul !!!
    Blir taggad som in i sjutton på att odla nu w000t w000t
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel ons 22 feb 2017, 12:54

TNT skrev:ÅH vad kul !!!
    Blir taggad som in i sjutton på att odla nu w000t w000t

Yay!!!! Vi kan diskutera växtodlingar tillsammans!!! beer
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel lör 04 mar 2017, 12:53

Här är jag igen med nya växtbilder!!!! Som vi alla har väntat!

Min fågelbobräken har vuxit supermycket sen jag sist visade bild på den! Planterade den till och med i en större kruka idag. Den har dessutom fått flytta in i vardagsrummet, så nu hoppas jag bara att katterna inte äter upp den (för växtens skull alltså, den är helt ogiftig för katterna).

Prat om växter - Sida 5 Img_0944_58baa89fe087c3450510454b

Sen har vi bland annat den här i köket med vår banddracenor och zebrablad i mitten:

Prat om växter - Sida 5 Img_0340_58baa8979606ee4f17d4ced9

Min parasollpilea/elefantöra ligger mig som sagt mycket varmt om hjärtat (som också syns lite på förra bilden, den har vuxit sedan dess dock). Den verkar onekligen har överlevt vintern! Såhär såg den ut för en månad sedan då jag var så imponerad över att den fått nya blad:
    Prat om växter - Sida 5 Img_0718_58baa89addf2b3145b613d7f

Nu ser den ut såhär! Den verkar föredra att ha blad på ena sidan, haha. Men ett blad är på väg åt andra hållet också så det jämnar nog ut sig med tiden. Sorry för att bilderna är tagna ur olika vinklar, men det är enklare att se hur många fina blad den har ovanifrån.

Prat om växter - Sida 5 Img_0943_58baa89d2a6b221b2dd9ba04
    mitchan
    mitchan
    Drottning över incestbyn

Status :

Antal inlägg : 909
    Tuffingpoäng : 278
    Registreringsdatum : 11-08-15

Inlägg  mitchan mån 06 mar 2017, 12:56

mina nu över ett år gamla ikeakaktusar lever fortfarande och ser ut som dom alltid gjort (bortsett från en av dom, det var tre från början.. en dog..), trots att jag fortfarande aldrig någonsin har vattnat dom ........??

anyway, har skaffat fler växter nu också :--D dom planerar jag faktiskt att vattna... ett tag at least

kaktusarna är till höger vid sidan om koskallen på första bilden och resten är mina nya grejer hehe syns kanske inte så bra men äsch (det är en aloe vera, en blå tillandsia, en murgröna och en ampellilja)

...och ja jag letar efter krukor
    det tar ett tag bara

Prat om växter - Sida 5 Tumblr_ome5ja6KaK1sppe1to1_540
    Prat om växter - Sida 5 Tumblr_ome69eqyyk1sppe1to1_540
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel sön 19 mar 2017, 10:09

Vad många söta växter du har mitchan!

Idag har jag och GS sått lite blandade ätbara växter; Pak choi, mangold, asiatisk kål, salladsamarant och spetskål!

Min parasollpilea har fått ännu fler blad <3 <3 <3 <3

Prat om växter - Sida 5 Img_1047_58ce48222a6b225877f7af21
    Koltrast
    Koltrast
    björne

Status :

Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

Inlägg  Koltrast ons 22 mar 2017, 14:11

Oj vad den växer fint Smurvel! :)

Går typ inte att få något bra kort på växterna i mitt fönster pga ljuset MEN köpte en Eucalyptus förra veckan för att den var så mysig och den tog jag kort på innan jag ställde den i fönstret så den kan jag visa  

Prat om växter - Sida 5 0eZnIHl
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel lör 25 mar 2017, 09:15

Koltrast skrev:Oj vad den växer fint Smurvel! :)

Går typ inte att få något bra kort på växterna i mitt fönster pga ljuset MEN köpte en Eucalyptus förra veckan för att den var så mysig och den tog jag kort på innan jag ställde den i fönstret så den kan jag visa  

Prat om växter - Sida 5 0eZnIHl

Vilken söt eukalyptus! Jag gillar deras blad!
    Hund
    Hund
    Ladordedurr of Dogs

Status :

Antal inlägg : 254

Inlägg  Hund mån 10 apr 2017, 18:19

JAG HAR BÖRJAT ODLA!
    Heheh det blir smörgåskrasse och körsbärstomater ^^
    MoonMantis
    MoonMantis
    regnbågsbarn

Status :

Antal inlägg : 2
    Tuffingpoäng : 0
    Registreringsdatum : 17-05-07

Inlägg  MoonMantis tis 09 maj 2017, 22:53

Prat om växter - Sida 5 C0IR5qxXUAExFNN

Mögel vs. sileshår:
    1-0

(De konkurrerar om fiskmat)

Just nu önskar jag verkligen att jag kunde skaffa lite fler Drosera-arter. Typ denna <3
    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken

Status :

Inlägg  Smurvel lör 13 maj 2017, 21:06

MoonMantis skrev:Prat om växter - Sida 5 C0IR5qxXUAExFNN

Mögel vs. sileshår:
    1-0

(De konkurrerar om fiskmat)

Just nu önskar jag verkligen att jag kunde skaffa lite fler Drosera-arter. Typ denna <3

Prat om växter - Sida 5 Timjan_5917588be087c332bf93e814

Mögel vs timjanplanta
    1-0

(Mögel)
    Varg_Tass
    Varg_Tass
    komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny

Status :

Antal inlägg : 43
    Tuffingpoäng : 2
    Registreringsdatum : 17-02-17
    Ålder : 28

Inlägg  Varg_Tass tor 25 maj 2017, 19:05

Varför får vissa växter mögel på sig?
    Menar att en fullt frisk växt inte borde börja mögla va?
    Koltrast
    Koltrast
    björne

Status :

Inlägg  Koltrast tor 25 maj 2017, 20:05

Varg_Tass skrev:Varför får vissa växter mögel på sig?
    Menar att en fullt frisk växt inte borde börja mögla va?

hmm det har väl med fuktighet att göra va? om man vattnar växten mer än vad den behöver så att jorden och växten ständigt är fuktig finns det väl risk för att jorden och/eller växten möglar.

Men om man nu vattnar växten mer än den behöver lär den nog kanske inte vara så frisk efter ett tag, så nej en fullt frisk växt som inte bevattnas i väldiga mängder borde inte mögla :)

(men är inte jättesäker, inte varit med om att växter möglat så vet inte riktigt vilka förutsättningar som krävs.. har inte superkoll på mögel heller för den delen.. men mögel trivs väl i fuktiga miljöer?)
    Koltrast
    Koltrast
    björne

Status :

Inlägg  Koltrast tor 25 maj 2017, 20:10

Sen i just dessa fall skulle jag väl gissa på att det inte är just växterna det handlar om.

I MoonMantis inlägg om sileshår ser det ut som att växtens byte har börjat mögla, d.v.s. inte själva växten

och Smurvels timjanplanta har väl råkat ut för Mögel i form av kaninen Mögel :)
    Varg_Tass
    Varg_Tass

Status :

Inlägg  Varg_Tass tor 25 maj 2017, 21:12

Jag undrade mest bara för att det skett på små plantor jag och mamma satt tidigare och undrade varför det kunde ske, för växten såg inte ut att ha dött på ngt sätt först, utan möglet kom först och sedan tror jag det dödade växten.

Haha, just det. Glömde bort kaninen Mögel xP
    Koltrast
    Koltrast
    björne

Status :

Inlägg  Koltrast tor 25 maj 2017, 22:11

Varg_Tass skrev:Jag undrade mest bara för att det skett på små plantor jag och mamma satt tidigare och undrade varför det kunde ske, för växten såg inte ut att ha dött på ngt sätt först, utan möglet kom först och sedan tror jag det dödade växten.

Haha, just det. Glömde bort kaninen Mögel xP

Jaha, vad använde ni för jord då? Det kanske fanns mögel i jorden? eller så kanske plantorna fick något angrepp.. ? aldrig varit med om att växter möglat, så vet inte vad det kan ha berott på faktiskt? ett mysterium
    Varg_Tass
    Varg_Tass

Status :

Inlägg  Varg_Tass tor 25 maj 2017, 22:16

Jord kommer jag inte alls ihåg. Var några år sedan sist, men kan tänka mig att det var vanlig planteringsjord.
    Hade dem i en plastbehållare med genomskinlig plast över så att fröna alltid skulle ha det fuktigt, om det var orsaken vet jag inte då vi alltid brukar göra så.
    Koltrast
    Koltrast
    björne

Status :

Inlägg  Koltrast tor 25 maj 2017, 22:24

Kan kanske ha varit fuktigheten + eventuellt att det var kallare än vanligt? eller mörkare än vanligt?

eller att jorden på något sätt varit fuktig innan eller varit kontaminerad på något sätt..

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: tor 21 nov 2024, 12:01