Har för nuvarande bara plantor jag köpt från ica för det finns inget ställe som säljer frön där jag bor iirc, men dom är mysiga dom med :D Köpte nya igår pga att jag lämnade min citronmeliss och persilja hos föräldrarna (knepigt att dra med dom på tåget). Men har nu en ny citronmeliss, någon sorts grönsallad och dill! Favoriter i repris hos den lilla, han lyckades ta sig upp på mitt skrivbord förra veckan och äta upp både hela dillen och halva citrnomelissen förra veckan :/
+13
Smurvel
Hgfy
lince
TIGR
Hund
TNT
Matilda_Eli
TheHate
GrönaSpindeln
Sweet_Horse
pitchfork
mitchan
Dessi
17 posters
Prat om växter
TNT- regnbågspojke
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 117
Tuffingpoäng : 10
Registreringsdatum : 16-05-28
Ålder : 25
- Inlägg 101
Sv: Prat om växter
Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
Har för nuvarande bara plantor jag köpt från ica för det finns inget ställe som säljer frön där jag bor iirc, men dom är mysiga dom med :D Köpte nya igår pga att jag lämnade min citronmeliss och persilja hos föräldrarna (knepigt att dra med dom på tåget). Men har nu en ny citronmeliss, någon sorts grönsallad och dill! Favoriter i repris hos den lilla, han lyckades ta sig upp på mitt skrivbord förra veckan och äta upp både hela dillen och halva citrnomelissen förra veckan :/
TNT- regnbågspojke
- Status :
Online Offline
- Inlägg 102
huh, jag hade sett denna tråden förut. är jättebra på att läsa igenom innan jag kommenterar osv osv
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 764
Tuffingpoäng : 91
Registreringsdatum : 16-05-29
Ålder : 32
- Inlägg 103
Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :DTNT skrev:Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
TNT- regnbågspojke
- Status :
Online Offline
- Inlägg 104
Tyvärr så finns det varken ikea eller någon större blosterkedja i töreboda, tror att det finns någon liten men dom stänger innan jag slutat skolan och har int öppet på helgerna :( Finns ikea nära där föräldrarna bor, dock, så frågade min mor om hon kunde köpa frön och posta - alternativt så får jag dra mig dit när jag kommer hem någon gång nästa månad :DSmurvel skrev:Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :DTNT skrev:Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
Ska genast gå och fota, lite tråkigt i mörkret, men får säkert någon fin bild senare idag jag kan posta också! :)
mitchan- Drottning över incestbyn
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 909
Tuffingpoäng : 278
Registreringsdatum : 11-08-15
Ålder : 29
- Inlägg 105
off topic men omg bor du i töreboda <3333
jag och emma aka roseragdoll på djur.nu tältade där en natt för några år sen när hennes mamma skulle hämta en valp där.. fastän dom bor i norrland....
det var kul <333 väntade på emma ensam på tågstationen i flera timmar och at least en alkis pratade med mig så jag fick gå en promenad för att gömma mig
men
det var mysigt. jag och emma tog en nattpromenad och träffade massa katter. det var also väldigt stjärnklart.
aldrig hört talas om nån som faktiskt bor i töreboda förut ok
jag och emma aka roseragdoll på djur.nu tältade där en natt för några år sen när hennes mamma skulle hämta en valp där.. fastän dom bor i norrland....
det var kul <333 väntade på emma ensam på tågstationen i flera timmar och at least en alkis pratade med mig så jag fick gå en promenad för att gömma mig
men
det var mysigt. jag och emma tog en nattpromenad och träffade massa katter. det var also väldigt stjärnklart.
aldrig hört talas om nån som faktiskt bor i töreboda förut ok
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 106
TNT skrev:Tyvärr så finns det varken ikea eller någon större blosterkedja i töreboda, tror att det finns någon liten men dom stänger innan jag slutat skolan och har int öppet på helgerna :( Finns ikea nära där föräldrarna bor, dock, så frågade min mor om hon kunde köpa frön och posta - alternativt så får jag dra mig dit när jag kommer hem någon gång nästa månad :DSmurvel skrev:Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :DTNT skrev:Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
Ska genast gå och fota, lite tråkigt i mörkret, men får säkert någon fin bild senare idag jag kan posta också! :)
Ah, I see.. ibland kan det ju finnas i mataffärer också, men oftast lite större i sådana fall,
TNT- regnbågspojke
- Status :
Online Offline
- Inlägg 107
(Är en lögnare och har inte tagit bilder än, antar att jag blev distraherad av kaninen eller något - men ska försöka komma ihåg att göra det när jag kommer hem senare :D)Smurvel skrev:TNT skrev:Tyvärr så finns det varken ikea eller någon större blosterkedja i töreboda, tror att det finns någon liten men dom stänger innan jag slutat skolan och har int öppet på helgerna :( Finns ikea nära där föräldrarna bor, dock, så frågade min mor om hon kunde köpa frön och posta - alternativt så får jag dra mig dit när jag kommer hem någon gång nästa månad :DSmurvel skrev:Du har ingen Ikea i närheten? De säljer många frön som är nice! Visa bilder på dina plantor!!! :DTNT skrev:Åh vilken mysig tråd, hur har jag inte sett denna innan??? :o
Ah, I see.. ibland kan det ju finnas i mataffärer också, men oftast lite större i sådana fall,
Ska kolla en extra gång på ica, annars får jag kanske dra mig bort mot netto, eller coop. För att vara en sån liten håla som det är så har töreboda förvånansvärt många mataffärer det är ett under att dom fortfarande är kvar. Är rätt säker på att det är typ 3 andra mataffärer också, sånna där mindre privatägda. Rätt fascinerade faktiskt.
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 108
DE HAR FÅTT IN NYA FRÖER PÅ IKEA. Kolla vad mycket gosigt som finns.
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=fr%C3%B6er
ska lätt köpa dessa
och eventuellt ett par till!!!
ska lätt köpa dessa
TNT- regnbågspojke
- Status :
Online Offline
- Inlägg 109
ÅH vad kul !!!Smurvel skrev:DE HAR FÅTT IN NYA FRÖER PÅ IKEA. Kolla vad mycket gosigt som finns.
ska lätt köpa dessa
Blir taggad som in i sjutton på att odla nu
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 110
TNT skrev:ÅH vad kul !!!
Blir taggad som in i sjutton på att odla nu
Yay!!!! Vi kan diskutera växtodlingar tillsammans!!!
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 111
Här är jag igen med nya växtbilder!!!! Som vi alla har väntat!
Min fågelbobräken har vuxit supermycket sen jag sist visade bild på den! Planterade den till och med i en större kruka idag. Den har dessutom fått flytta in i vardagsrummet, så nu hoppas jag bara att katterna inte äter upp den (för växtens skull alltså, den är helt ogiftig för katterna).
Sen har vi bland annat den här i köket med vår banddracenor och zebrablad i mitten:
Min parasollpilea/elefantöra ligger mig som sagt mycket varmt om hjärtat (som också syns lite på förra bilden, den har vuxit sedan dess dock). Den verkar onekligen har överlevt vintern! Såhär såg den ut för en månad sedan då jag var så imponerad över att den fått nya blad:
Nu ser den ut såhär! Den verkar föredra att ha blad på ena sidan, haha. Men ett blad är på väg åt andra hållet också så det jämnar nog ut sig med tiden. Sorry för att bilderna är tagna ur olika vinklar, men det är enklare att se hur många fina blad den har ovanifrån.
Min fågelbobräken har vuxit supermycket sen jag sist visade bild på den! Planterade den till och med i en större kruka idag. Den har dessutom fått flytta in i vardagsrummet, så nu hoppas jag bara att katterna inte äter upp den (för växtens skull alltså, den är helt ogiftig för katterna).
Sen har vi bland annat den här i köket med vår banddracenor och zebrablad i mitten:
Min parasollpilea/elefantöra ligger mig som sagt mycket varmt om hjärtat (som också syns lite på förra bilden, den har vuxit sedan dess dock). Den verkar onekligen har överlevt vintern! Såhär såg den ut för en månad sedan då jag var så imponerad över att den fått nya blad:
Nu ser den ut såhär! Den verkar föredra att ha blad på ena sidan, haha. Men ett blad är på väg åt andra hållet också så det jämnar nog ut sig med tiden. Sorry för att bilderna är tagna ur olika vinklar, men det är enklare att se hur många fina blad den har ovanifrån.
mitchan- Drottning över incestbyn
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 909
Tuffingpoäng : 278
Registreringsdatum : 11-08-15
- Inlägg 112
mina nu över ett år gamla ikeakaktusar lever fortfarande och ser ut som dom alltid gjort (bortsett från en av dom, det var tre från början.. en dog..), trots att jag fortfarande aldrig någonsin har vattnat dom ........??
anyway, har skaffat fler växter nu också :--D dom planerar jag faktiskt att vattna... ett tag at least
kaktusarna är till höger vid sidan om koskallen på första bilden och resten är mina nya grejer hehe syns kanske inte så bra men äsch (det är en aloe vera, en blå tillandsia, en murgröna och en ampellilja)
...och ja jag letar efter krukor
det tar ett tag bara
anyway, har skaffat fler växter nu också :--D dom planerar jag faktiskt att vattna... ett tag at least
kaktusarna är till höger vid sidan om koskallen på första bilden och resten är mina nya grejer hehe syns kanske inte så bra men äsch (det är en aloe vera, en blå tillandsia, en murgröna och en ampellilja)
...och ja jag letar efter krukor
det tar ett tag bara
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 113
Vad många söta växter du har mitchan!
Idag har jag och GS sått lite blandade ätbara växter; Pak choi, mangold, asiatisk kål, salladsamarant och spetskål!
Min parasollpilea har fått ännu fler blad <3 <3 <3 <3
Idag har jag och GS sått lite blandade ätbara växter; Pak choi, mangold, asiatisk kål, salladsamarant och spetskål!
Min parasollpilea har fått ännu fler blad <3 <3 <3 <3
Koltrast- björne
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 203
Tuffingpoäng : 17
Registreringsdatum : 16-10-22
- Inlägg 114
Oj vad den växer fint Smurvel! :)
Går typ inte att få något bra kort på växterna i mitt fönster pga ljuset MEN köpte en Eucalyptus förra veckan för att den var så mysig och den tog jag kort på innan jag ställde den i fönstret så den kan jag visa
Går typ inte att få något bra kort på växterna i mitt fönster pga ljuset MEN köpte en Eucalyptus förra veckan för att den var så mysig och den tog jag kort på innan jag ställde den i fönstret så den kan jag visa
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 115
Koltrast skrev:Oj vad den växer fint Smurvel! :)
Vilken söt eukalyptus! Jag gillar deras blad!
Hund- Ladordedurr of Dogs
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 254
- Inlägg 116
JAG HAR BÖRJAT ODLA!
Heheh det blir smörgåskrasse och körsbärstomater ^^
Heheh det blir smörgåskrasse och körsbärstomater ^^
MoonMantis- regnbågsbarn
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 2
Tuffingpoäng : 0
Registreringsdatum : 17-05-07
- Inlägg 117
Mögel vs. sileshår:
1-0
(De konkurrerar om fiskmat)
Just nu önskar jag verkligen att jag kunde skaffa lite fler Drosera-arter. Typ denna <3
Smurvel- Tefröken
- Status :
Online Offline
- Inlägg 118
Varg_Tass- komododdovren vafan det nu är jävla hittepå conny
- Status :
Online Offline
Antal inlägg : 43
Tuffingpoäng : 2
Registreringsdatum : 17-02-17
Ålder : 28
- Inlägg 119
Varför får vissa växter mögel på sig?
Menar att en fullt frisk växt inte borde börja mögla va?
Koltrast- björne
- Status :
Online Offline
- Inlägg 120
Varg_Tass skrev:Varför får vissa växter mögel på sig?
hmm det har väl med fuktighet att göra va? om man vattnar växten mer än vad den behöver så att jorden och växten ständigt är fuktig finns det väl risk för att jorden och/eller växten möglar.
Men om man nu vattnar växten mer än den behöver lär den nog kanske inte vara så frisk efter ett tag, så nej en fullt frisk växt som inte bevattnas i väldiga mängder borde inte mögla :)
(men är inte jättesäker, inte varit med om att växter möglat så vet inte riktigt vilka förutsättningar som krävs.. har inte superkoll på mögel heller för den delen.. men mögel trivs väl i fuktiga miljöer?)
Koltrast- björne
- Status :
Online Offline
- Inlägg 121
Sen i just dessa fall skulle jag väl gissa på att det inte är just växterna det handlar om.
I MoonMantis inlägg om sileshår ser det ut som att växtens byte har börjat mögla, d.v.s. inte själva växten
och Smurvels timjanplanta har väl råkat ut för Mögel i form av kaninen Mögel :)
I MoonMantis inlägg om sileshår ser det ut som att växtens byte har börjat mögla, d.v.s. inte själva växten
och Smurvels timjanplanta har väl råkat ut för Mögel i form av kaninen Mögel :)
- Status :
Online Offline
- Inlägg 122
Jag undrade mest bara för att det skett på små plantor jag och mamma satt tidigare och undrade varför det kunde ske, för växten såg inte ut att ha dött på ngt sätt först, utan möglet kom först och sedan tror jag det dödade växten.
Haha, just det. Glömde bort kaninen Mögel xP
Koltrast- björne
- Status :
Online Offline
- Inlägg 123
Varg_Tass skrev:Jag undrade mest bara för att det skett på små plantor jag och mamma satt tidigare och undrade varför det kunde ske, för växten såg inte ut att ha dött på ngt sätt först, utan möglet kom först och sedan tror jag det dödade växten.
Jaha, vad använde ni för jord då? Det kanske fanns mögel i jorden? eller så kanske plantorna fick något angrepp.. ? aldrig varit med om att växter möglat, så vet inte vad det kan ha berott på faktiskt? ett mysterium
- Status :
Online Offline
- Inlägg 124
Jord kommer jag inte alls ihåg. Var några år sedan sist, men kan tänka mig att det var vanlig planteringsjord.
Hade dem i en plastbehållare med genomskinlig plast över så att fröna alltid skulle ha det fuktigt, om det var orsaken vet jag inte då vi alltid brukar göra så.
Hade dem i en plastbehållare med genomskinlig plast över så att fröna alltid skulle ha det fuktigt, om det var orsaken vet jag inte då vi alltid brukar göra så.
Koltrast- björne
- Status :
Online Offline
- Inlägg 125
Kan kanske ha varit fuktigheten + eventuellt att det var kallare än vanligt? eller mörkare än vanligt?
eller att jorden på något sätt varit fuktig innan eller varit kontaminerad på något sätt..
eller att jorden på något sätt varit fuktig innan eller varit kontaminerad på något sätt..