Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Join the forum, it's quick and easy

Du måste logga in för att kunna skriva i forumet och ha tillgång till din profil.

Är du inte redan medlem på djur.nu reloaded? Klicka på Bli medlem för att gå med i århundrandets community!

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+13
Smurvel
Hgfy
lince
TIGR
Hund
TNT
Matilda_Eli
TheHate
GrönaSpindeln
Sweet_Horse
pitchfork
mitchan
Dessi
17 posters

    Prat om växter

    Smurvel
    Smurvel
    Tefröken


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 764
    Tuffingpoäng : 91
    Registreringsdatum : 16-05-29
    Ålder : 31

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Smurvel sön 17 dec 2017, 21:07

    mitchan skrev:
    Smurvel skrev:Du måste ha en mycket spännande selektion hos dig. Endast växter som klarar av extrem torka, att inte stå i fönstret och dessutom fågelbett.

    Men söt fågel! Fungerar den med dina övriga?
    hahaha japp!! obs: för lite över ett år sen nämnde jag mina galna ikea-kaktusar som aldrig någonsin fått vatten at all men fortfarande levde
    it’s been över två år nu. två har faktiskt dött!! men den tredje ser exakt likadan ut som när jag köpte den för över två år sen hahah. ALDRIG NÅGONSIN VATTNAT!!???!?

    jaa han är jättesöt!! och ööhh.. nja?? eller haha dom har inte träffats än och dom närmsta typ 2 åren kommer han bo med mig i växjö medan min mamma fortsätter ta hand om dom andra fåglarna här hemma (fast jag är här typ varannan helg men då får drogon vara i mitt sovrum hehe), så dom kommer antagligen inte träffas så mycket heller... men om 2 år när jag faktiskt skaffar nånstans att bo som inte är en husvagn så kommer dom förhoppningsvis åtminstone kunna vara i samma rum.... kanske :D

    Haha älskar dina ikea-kaktusar!
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 14:23

    mitchan skrev:https://i.imgur.com/PYxE2vD.jpg (+ kan man ha den här utomhus?? vi brukar tydligen ha såna inne men lite svårt med världens mest växtälskande katt oops)

    Nu ska jag försöka briljera med min helt ok kunskap om krukväxter. Det där är en vanlig krukväxt, en slit och släng-blomma som köps billigt och vanligtvis slängs efter blomning. Kalanchoe (eller Kalankoe) heter släktet med växter och jag TROR man brukar säga att den där blommande sorten heter Kalanchoe Blossfeldiana. I alla fall kallar jag mina blommiga kalanchoes för det.

    De säljs vår och höst under namnet våreld respektive höstglöd. Lättskötta men ska vattnas väldigt lite på vintern för att inte rötterna ska dö av syrebrist (drunkna). De är inomhusväxter, du kan säkert ha dem ute på sommaren dock.

    Jag ärvde en sån där blomma av mamma när den hade blommat ut och såg ful ut så mamma tänkte kasta den. Förökade den med många sticklingar (busenkelt, funkar direkt i jord), och lyckades med stor möda få samtliga att blomma senare. Det som krävs för att få Kalanchoe att blomma är en period om ca 5 veckor där de dagligen har typ 16 timmars kolsvart mörker (jag stoppar dem i klädkammaren eller garderoben), medan övrig tid är så ljus som möjligt. Det är först då de sätter blomknoppar och de blommande varelserna man köper i affären har behandlats på det sättet innan.

    De är suckulenter, de tål torka väl och de är allmänt underbara tycker jag. Men nu har jag ett gäng här hemma som jag vill bli av med för de ryms inte, så jag försöker återigen få till en blomning så att jag sen kan sälja av dem.


    Senast ändrad av Fridas_djurhem den sön 20 okt 2019, 15:28, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 14:43

    Hgfy skrev:Hoho! Jag har hittat hit, sorgen efter djur.nu blev för stor... Några kanske minns mig, höll till en del bland rollspelen för en sisådär 7-8 år sen xD

    Planterade faktiskt lite mango, dadlar, och paprika igår! Men har inga gröna fingrar så har väldigt låga förhoppningar, eeehhhh. Tog typ en vecka innan jag lyckades komma över tanken på hur obehagligt det skulle bli att hantera jord med händerna :s Och en ska vara naturbarn, va? Sorgligt är vad det är x'D

    Har iaf tre växande plantor som jag namngav nyligen: en fikus vid namn Hardy, en hjärtan på tråd vid namn Woodii, och ett litet paradisträd som jag döpte Ellen efter min kompis mellannamn (fick det av henne i julklapp!). Hardy och Woodii har jag lyckats ta hand om i ett par/tre år nu men Ellen och de nysådda är jag lite ängslig över :o Jag tog död på min inflyttningsblomma för några månader sen, den hade för tunna blad :(

    Känner att jag kanske kommer svara på många inlägg i denna tråden. Nåväl.

    Om du nånsin läser detta så undrar jag hur det gått med växterna?? Jag har själv ett paradisträd (hade hjärtan på tråd en kort tid men sålde), inte så stor, de är väldigt lättskötta så den borde överleva. Dock kanske ljusbehovet är ganska stort för den, hm. Men uppdatera hemskt gärna om hur det står till med dina växter för jag är nyfiken. <333

    Paprika har jag så mycket erfarenhet av. Åh det finns så mycket att säga. De är hatälsk-objekt för de växer visserligen lätt, de är liksom lätta MEN de får alltid ohyra om man har en något sånär hyfsad biologisk mångfald hemma. I alla fall hos mig får paprika jämt bladlöss och det är ett helvete att slåss mot dem så jag har kraftigt övervägt att inte köra paprika nästa år, eller i alla fall bara satsa på en enda planta och inte tjugo.
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 14:55

    Varg_Tass skrev:Jord kommer jag inte alls ihåg. Var några år sedan sist, men kan tänka mig att det var vanlig planteringsjord.
    Hade dem i en plastbehållare med genomskinlig plast över så att fröna alltid skulle ha det fuktigt, om det var orsaken vet jag inte då vi alltid brukar göra så.

    Det var garanterat orsaken. Att odla växter i slutna system är möjligt men då måste man oftast låta vatten avdunsta lite innan man först sluter systemet, annars blir det på tok för stor mängd vatten i cirkulation därinne så att säga. Hög luftfuktighet och mängder med härliga organismer som trivs förutom växten.

    Det är bra att täcka över sådder lite eftersom det håller kvar fuktighet som är nödvändigt för groning, men det får inte bli för fuktigt heller. Att vädra då och då eller göra hål i det man täcker med är att rekommendera.
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 15:02

    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 15:24

    Smurvel skrev:
    Koltrast skrev:Någon som har några tips på trevliga växter som inte behöver stå i fönster/inte behöver så mycket solljus? :)
    Det finns lite olika alternativ. Det spontana är ju garderobsblomma, men även gullranka, monstera, ampellilja, dracena och många andra gröna växter trivs bra en bit in i rummet.

    Jag skulle ändå vilja tillägga att det finns typ ingen växt som trivs "en bra bit in i rummet" om det inte samtidigt kommer någon form av ljus dit, tänker främst på vintern. Vintertid trivs de flesta växter nog bäst i fönster men det finns såna där bra varelser som KLARAR sig inne i rummet även om det är suboptimalt. Till din lista vill jag lägga kallor, typ silverkalla (monsteran är väl en slags kalla?), och framförallt murgröna som är en supertålig växt (den får dock mindre flikiga blad i mer mörker). Jag är också fascinerad av streptocarpus-släktet (kornettblomma) som trivs i norrfönster, de är coola och självamputerar delar av sina blad under torka.
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast sön 20 okt 2019, 15:44

    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))

    Awww min eukalyptus, den hade jag glömt bort! Man kan säga att den började dö så fort den kom hem till mig och sen gick förloppet väldigt fort. Får ge det ett nytt försök någon annan gång!
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 16:06

    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))

    Awww min eukalyptus, den hade jag glömt bort! Man kan säga att den började dö så fort den kom hem till mig och sen gick förloppet väldigt fort. Får ge det ett nytt försök någon annan gång!

    MEN HEJSAN.

    Trodde inte jag skulle få något svar förrän om en vecka minst. Vem är du och har du växter nu eller finns det något du vill berätta så jag känner mig mindre ensam?
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast sön 20 okt 2019, 16:15

    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))

    Awww min eukalyptus, den hade jag glömt bort! Man kan säga att den började dö så fort den kom hem till mig och sen gick förloppet väldigt fort. Får ge det ett nytt försök någon annan gång!

    MEN HEJSAN.

    Trodde inte jag skulle få något svar förrän om en vecka minst. Vem är du och har du växter nu eller finns det något du vill berätta så jag känner mig mindre ensam?

    HEJ!

    Hah nä det är inte så aktivt här, är glad att du börjat skriva massor! Ja, jag har växter, lite för många faktiskt (för att de ska få plats på lämpliga ställen allihopa d.v.s.)! Bl.a. en paraplyaralia som växer så det knakar! Och så har jag nyligen plockat in sticklingar från två palettblad jag hade ute i sommar, så finns massor av miniplantor lite här och var nu :) Har en stor och glad fjädersparris som jag gillar väldigt mycket också :)

    Du då!? Låter som du har många trevliga växter att prata om/visa upp? :)
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 16:23

    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))

    Awww min eukalyptus, den hade jag glömt bort! Man kan säga att den började dö så fort den kom hem till mig och sen gick förloppet väldigt fort. Får ge det ett nytt försök någon annan gång!

    MEN HEJSAN.

    Trodde inte jag skulle få något svar förrän om en vecka minst. Vem är du och har du växter nu eller finns det något du vill berätta så jag känner mig mindre ensam?

    HEJ!

    Hah nä det är inte så aktivt här, är glad att du börjat skriva massor! Ja, jag har växter, lite för många faktiskt (för att de ska få plats på lämpliga ställen allihopa d.v.s.)! Bl.a. en paraplyaralia som växer så det knakar! Och så har jag nyligen plockat in sticklingar från två palettblad jag hade ute i sommar, så finns massor av miniplantor lite här och var nu :) Har en stor och glad fjädersparris som jag gillar väldigt mycket också :)

    Du då!? Låter som du har många trevliga växter att prata om/visa upp? :)  

    Jag har också paraplyaralia, två stycken, en av dem är en f.d. stickling tagen från den första (tog hemskt lång tid på sig att rota, men det gick). Åtminstone en av dem ska dock säljas. Jag har alldeles för många växter (typ 50). Öh. Kommer säkert vid tillfälle posta bilder på dem, men mina växter är inte speciellt snygga och jag har ingen känsla för estetik heller. Jag tycker bara det är coolt med saker som växer. En av mina stora förhoppningar detta år var att få en "rör mig ej"-växt att trivas hos mig, tyvärr misslyckades det så till den grad att dess desperat tagna stickling f.n. tynar bort i den torra luften. Jag uppskattar livskraften hos dem som ca 2/10, de är så gott som döda.

    Men jag har massa annat. Jag är besatt av växter, speciellt krukväxter, dock inte palettblad. Jag har ett stackars stort avokadoträd på 1,5 år som står mitt i rummet, den ryms inte stackarn. Och jag har en paprikaplanta som är lika gammal, typ ett miniträd men den är asful för den dog nästan i frosten. Har massa annat också. Tyvärr måste jag sälja hela tiden för mina växter blir av någon outgrundlig anledning bara fler och fler fastän jag inte köper nya.

    Alltså, jag inbillar mig att du känns bekant och att jag sett din existens förut. När hängde du på djur.nu?
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 16:30

    Jag räknade nyss och kom fram till att jag har ungefär 91 st växter, vissa väldigt små så de knappt räknas. Men jag räknade inte in mammas växter och de tomatplantor som står i vardagsrummet och halvdör, inte heller de sticklingar som står på rotning.
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast sön 20 okt 2019, 16:43

    Fridas_djurhem skrev:Jag räknade nyss och kom fram till att jag har ungefär 91 st växter, vissa väldigt små så de knappt räknas. Men jag räknade inte in mammas växter och de tomatplantor som står i vardagsrummet och halvdör, inte heller de sticklingar som står på rotning.
    Jösses vad många! I det perspektivet har jag väldigt få växter helt plötsligt hah
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast sön 20 okt 2019, 16:50

    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Kan ju uppdatera läget för min eukalyptus med att jag tog ut den och sprayade vatten på den idag, fick för mig att det var en bra idé.. har ingen aning om det gjorde någon god inverkan på växten dock!?

    Spraya vatten har ingen nämnvärd effekt om du inte gör det väldigt regelbundet (typ många gånger om dagen). Däremot har det en effekt om det är så att växten varit dammig, för damm blockerar porerna och försämrar förmågan till fotosyntetisering. Dock blir växterna snygga av att se lite fuktiga ut. :))))

    Awww min eukalyptus, den hade jag glömt bort! Man kan säga att den började dö så fort den kom hem till mig och sen gick förloppet väldigt fort. Får ge det ett nytt försök någon annan gång!

    MEN HEJSAN.

    Trodde inte jag skulle få något svar förrän om en vecka minst. Vem är du och har du växter nu eller finns det något du vill berätta så jag känner mig mindre ensam?

    HEJ!

    Hah nä det är inte så aktivt här, är glad att du börjat skriva massor! Ja, jag har växter, lite för många faktiskt (för att de ska få plats på lämpliga ställen allihopa d.v.s.)! Bl.a. en paraplyaralia som växer så det knakar! Och så har jag nyligen plockat in sticklingar från två palettblad jag hade ute i sommar, så finns massor av miniplantor lite här och var nu :) Har en stor och glad fjädersparris som jag gillar väldigt mycket också :)

    Du då!? Låter som du har många trevliga växter att prata om/visa upp? :)  

    Jag har också paraplyaralia, två stycken, en av dem är en f.d. stickling tagen från den första (tog hemskt lång tid på sig att rota, men det gick). Åtminstone en av dem ska dock säljas. Jag har alldeles för många växter (typ 50). Öh. Kommer säkert vid tillfälle posta bilder på dem, men mina växter är inte speciellt snygga och jag har ingen känsla för estetik heller. Jag tycker bara det är coolt med saker som växer. En av mina stora förhoppningar detta år var att få en "rör mig ej"-växt att trivas hos mig, tyvärr misslyckades det så till den grad att  dess desperat tagna stickling f.n. tynar bort i den torra luften. Jag uppskattar livskraften hos dem som ca 2/10, de är så gott som döda.

    Men jag har massa annat. Jag är besatt av växter, speciellt krukväxter, dock inte palettblad. Jag har ett stackars stort avokadoträd på 1,5 år som står mitt i rummet, den ryms inte stackarn. Och jag har en paprikaplanta som är lika gammal, typ ett miniträd men den är asful för den dog nästan i frosten. Har massa annat också. Tyvärr måste jag sälja hela tiden för mina växter blir av någon outgrundlig anledning bara fler och fler fastän jag inte köper nya.

    Alltså, jag inbillar mig att du känns bekant och att jag sett din existens förut. När hängde du på djur.nu?

    Nämen åh, samma här, har också två paraplyaralia varav den ena kommer från den andra! Aw, jorå, tror visst dina växter är väldigt tjusiga (tycker växter rent generellt är så vackra)! Vad coolt med avakadoträd och paprikaplanta! Jag vill också ha träd! Enda träd jag har i kruka är två små granar.

    Åh, en fin tanke, men om Koltrast känns bekant var det inte jag. Hette aldrig så på djur.nu. Jag hängde på djur.nu från 2005-2006 någon gång tror jag, men var inte aktiv på forumet förrän typ 2009-2010 någon gång. Hade olika användare i olika perioder men de jag hade när jag var aktiv på forumet var nog Jason_dolley och senare Cansquiee (gjorde dock inte så stort avtryck, var mest i bakgrunden tror jag)
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem sön 20 okt 2019, 19:39

    Koltrast skrev:Nämen åh, samma här, har också två paraplyaralia varav den ena kommer från den andra! Aw, jorå, tror visst dina växter är väldigt tjusiga (tycker växter rent generellt är så vackra)! Vad coolt med avakadoträd och paprikaplanta! Jag vill också ha träd! Enda träd jag har i kruka är två små granar.

    Åh, en fin tanke, men om Koltrast känns bekant var det inte jag. Hette aldrig så på djur.nu. Jag hängde på djur.nu från 2005-2006 någon gång tror jag, men var inte aktiv på forumet förrän typ 2009-2010 någon gång. Hade olika användare i olika perioder men de jag hade när jag var aktiv på forumet var nog Jason_dolley och senare Cansquiee (gjorde dock inte så stort avtryck, var mest i bakgrunden tror jag)

    Insåg just att min finaste aralia inte är kvar för jag råkade tydligen ge bort den till min bror. Saknar den måste se till att få tillbaka den. :(

    Hade ett snyggt träd som jag länge trodde var en paraplyaralia, men det var en strandkastanj. Större blad än aralian men det slog mig aldrig att det förmodligen är två helt olika arter. Jag tror anledningen var för min andra paraplyaralia också hade en "stam" och var lite som ett träd. Bild på strandkastanjen:

    Prat om växter - Sida 7 Img_2011


    OK det kanske mer är en bild på min hund men kastanjen syns lite grann och du kan nog föreställa dig hur resten av den ser ut... eh.

    Dina granar är inga inomhusgranar va? Jag har också en gran i kruka, men den kommer nog inte klara vintern hehe.

    Jag inbillade mig antagligen att du har existerat förut. 2005-2006 var jättelänge sedan, du måste vara uråldrig vid detta laget.

    Skulle nog skriva något mer men kom helt av mig när jag kämpade för att få in den där bilden i inlägget.

    EDIT: Nu blev bilden minimal för jag fattade inte hur jag skulle göra. Heh.


    Senast ändrad av Fridas_djurhem den sön 20 okt 2019, 19:54, ändrad totalt 7 gånger
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast mån 21 okt 2019, 00:07

    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Nämen åh, samma här, har också två paraplyaralia varav den ena kommer från den andra! Aw, jorå, tror visst dina växter är väldigt tjusiga (tycker växter rent generellt är så vackra)! Vad coolt med avakadoträd och paprikaplanta! Jag vill också ha träd! Enda träd jag har i kruka är två små granar.

    Åh, en fin tanke, men om Koltrast känns bekant var det inte jag. Hette aldrig så på djur.nu. Jag hängde på djur.nu från 2005-2006 någon gång tror jag, men var inte aktiv på forumet förrän typ 2009-2010 någon gång. Hade olika användare i olika perioder men de jag hade när jag var aktiv på forumet var nog Jason_dolley och senare Cansquiee (gjorde dock inte så stort avtryck, var mest i bakgrunden tror jag)

    Insåg just att min finaste aralia inte är kvar för jag råkade tydligen ge bort den till min bror. Saknar den måste se till att få tillbaka den. :(

    Hade ett snyggt träd som jag länge trodde var en paraplyaralia, men det var en strandkastanj. Större blad än aralian men det slog mig aldrig att det förmodligen är två helt olika arter. Jag tror anledningen var för min andra paraplyaralia också hade en "stam" och var lite som ett träd. Bild på strandkastanjen:

    Prat om växter - Sida 7 Img_2011


    OK det kanske mer är en bild på min hund men kastanjen syns lite grann och du kan nog föreställa dig hur resten av den ser ut... eh.

    Dina granar är inga inomhusgranar va? Jag har också en gran i kruka, men den kommer nog inte klara vintern hehe.

    Jag inbillade mig antagligen att du har existerat förut. 2005-2006 var jättelänge sedan, du måste vara uråldrig vid detta laget.

    Skulle nog skriva något mer men kom helt av mig när jag kämpade för att få in den där bilden i inlägget.

    EDIT: Nu blev bilden minimal för jag fattade inte hur jag skulle göra. Heh.

    Nämen åh vilket fint träd!!

    Nej, mina granar är utomhus och klarar vintern galant! Varför tror du inte din kommer klara sig?

    Visserligen var jag rätt ung när jag blev medlem först för det blev en stor grej på skolan, men ja, jag kan nog absolut kallas uråldrig. Liksom flera andra här!
    avatar
    Fridas_djurhem
    kebabdjur


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 63
    Tuffingpoäng : 1
    Registreringsdatum : 19-10-19

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Fridas_djurhem mån 21 okt 2019, 00:37

    Koltrast skrev:
    Fridas_djurhem skrev:
    Koltrast skrev:Nämen åh, samma här, har också två paraplyaralia varav den ena kommer från den andra! Aw, jorå, tror visst dina växter är väldigt tjusiga (tycker växter rent generellt är så vackra)! Vad coolt med avakadoträd och paprikaplanta! Jag vill också ha träd! Enda träd jag har i kruka är två små granar.

    Åh, en fin tanke, men om Koltrast känns bekant var det inte jag. Hette aldrig så på djur.nu. Jag hängde på djur.nu från 2005-2006 någon gång tror jag, men var inte aktiv på forumet förrän typ 2009-2010 någon gång. Hade olika användare i olika perioder men de jag hade när jag var aktiv på forumet var nog Jason_dolley och senare Cansquiee (gjorde dock inte så stort avtryck, var mest i bakgrunden tror jag)

    Insåg just att min finaste aralia inte är kvar för jag råkade tydligen ge bort den till min bror. Saknar den måste se till att få tillbaka den. :(

    Hade ett snyggt träd som jag länge trodde var en paraplyaralia, men det var en strandkastanj. Större blad än aralian men det slog mig aldrig att det förmodligen är två helt olika arter. Jag tror anledningen var för min andra paraplyaralia också hade en "stam" och var lite som ett träd. Bild på strandkastanjen:

    Prat om växter - Sida 7 Img_2011


    OK det kanske mer är en bild på min hund men kastanjen syns lite grann och du kan nog föreställa dig hur resten av den ser ut... eh.

    Dina granar är inga inomhusgranar va? Jag har också en gran i kruka, men den kommer nog inte klara vintern hehe.

    Jag inbillade mig antagligen att du har existerat förut. 2005-2006 var jättelänge sedan, du måste vara uråldrig vid detta laget.

    Skulle nog skriva något mer men kom helt av mig när jag kämpade för att få in den där bilden i inlägget.

    EDIT: Nu blev bilden minimal för jag fattade inte hur jag skulle göra. Heh.

    Nämen åh vilket fint träd!!

    Nej, mina granar är utomhus och klarar vintern galant! Varför tror du inte din kommer klara sig?

    Visserligen var jag rätt ung när jag blev medlem först för det blev en stor grej på skolan, men ja, jag kan nog absolut kallas uråldrig. Liksom flera andra här!

    Jo jag vet det var ett fint träd, kom på nu vad jag skulle skriva. Nämligen att jag tyvärr inte ryms med det så jag skulle sälja det men min mamma vägrade acceptera det så hon köpte den och nu står den på en mörk plats och kommer tyna bort i stället och det gör ont i min växtsjäl. :(

    Ok, är det någon speciell sort på dina granar? Kan man ha vanliga standardgranar i kruka? Min är av sorten sockertoppgran (bästa namnet) och blir inte så stor. Jag har vanvårdat den, knappt vattnat och väntade för länge med att plantera om plus att jag inte skyddade den mot vårsolen så jättemånga barr ramlade av och den har sett mycket ful ut hela sommaren. Om den ändå överlever vintern ska jag försöka plantera ut den nånstans så naturen kan sköta resten... saknar de första dagarna då jag hade den inne, det var så mysigt och den var så grön och satte knoppar och luktade gott. Kanske skaffar en inomhusgran i framtiden. Nu när jag tänker på det är en inomhusgran en mycket bra idé. Tack för tipset koltrasten.
    Koltrast
    Koltrast
    björne


    Status :
    Online
    Offline

    Antal inlägg : 203
    Tuffingpoäng : 17
    Registreringsdatum : 16-10-22

    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Koltrast mån 28 okt 2019, 22:48

    Fridas_djurhem skrev:
    Jo jag vet det var ett fint träd, kom på nu vad jag skulle skriva. Nämligen att jag tyvärr inte ryms med det så jag skulle sälja det men min mamma vägrade acceptera det så hon köpte den och nu står den på en mörk plats och kommer tyna bort i stället och det gör ont i min växtsjäl. :(

    Ok, är det någon speciell sort på dina granar? Kan man ha vanliga standardgranar i kruka? Min är av sorten sockertoppgran (bästa namnet) och blir inte så stor. Jag har vanvårdat den, knappt vattnat och väntade för länge med att plantera om plus att jag inte skyddade den mot vårsolen så jättemånga barr ramlade av och den har sett mycket ful ut hela sommaren. Om den ändå överlever vintern ska jag försöka plantera ut den nånstans så naturen kan sköta resten... saknar de första dagarna då jag hade den inne, det var så mysigt och den var så grön och satte knoppar och luktade gott. Kanske skaffar en inomhusgran i framtiden. Nu när jag tänker på det är en inomhusgran en mycket bra idé. Tack för tipset koltrasten.

    Men åh nej! Synd på en så fin växt! :(

    Rätt säker på att det är vanlig gran jag har, jag fick dem från en plantskola så de var nog ämnade för skogen egentligen. Men de verkar inte lida av att stå i kruka (inte än i alla fall, blir nog svårare när de är större, om jag inte fixar större krukor i varje fall). Jättefint namn på din gran och på bilder verkar det vara en himla tjusig sort! Hoppas den överlever vintern!

    Sponsored content


    Prat om växter - Sida 7 Empty Sv: Prat om växter

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre 26 apr 2024, 18:33